02 Apr
02Apr


איך לשמור ולסדר את התמונות במחשב

בכל קורס עיבוד תמונה עולה וצפה השאלה מחדש. כיצד לשמור את הקבצים על המחשב? באיזה סדר ובאיזה תוכנה נכון לסדר את הקבצים. וכמובן איזה סוגי קבצים לשמור. גם תהליך חיפוש הקבצים עולה במקביל לשאלה של כיצד לשמור אותם. למי שיש אלפי קבצים (ואני מכיר תלמידים עם מאות אלפי קבצים!) איך אפשר למצוא את הקובץ הרצוי שאני מחפש בתוך מלאי התמונות הרבות? על כל זה אני אענה בכתבה הזאת


שתי שיטות מיון עיקריות

ממה שראיתי אצל התלמידים שלי לאורך השנים ואצל חברים שעוסקים בצילום. רוב האנשים שומרים לפי מיקום צילום ביחס לתאריך שמסתבר שזאת התצורה הנפוצה ביותר לשמירה על סדר הקבצים. אני אתן דוגמה לכזה סדר בסירטוט הבא:

כמו שאתם רואים. מדובר על אלבום ראשי שמכיל את כל תתי האלבומים. הם מסודרים לפי שנים ובתוך כל שנה את המקומות שהבם צילמנו באותה השנה. לרוב אנשים גם מוסיפים תאריך בצמוד לשם המקום אבל לא כולם.


למי מכם שצילם בפילם יודע שהיה קשה לשמור על סדר של הפילם בצורה הזאת (אם כי יש מי שהיה שומר את הדברים בצורה זו.) בזמנו שעבדתי עם מגזין טבע הדברים (שעוד הייתה עבודה כצלם טבע) הייתי מקבל רשימה של צילומים שהם צריכים ואתם הייתי שולח ולשם כך הייתי צריך להתחיל למצוא דרך לסידור אחר של שמירה של פילם ושקופיות שצילמתי ואז יצרתי קלסר ראשי שהכיל תתי תיקיות שבכל תיקה היו קיטעי פילם לפי נושא. לדוגמה בעלי חיים, חרקים, ערים ועוד. אני מצרף שירטוט לדוגמה:

למעשה עד היום אני שומר את הדברים בצורה הזאת. אם כי זאת שיטה מסורבלת קצת ולא בהכרך הדרך הכי נכונה שבעולם. אבל התרגלתי לזה וזה כבר נח לי. הסיבה הנוספת היא שאני לרוב מקבל הזמנות להדפסות מלקוחות לפי נושאים ובגלל שאני לא זוכר תעריכים ושנים. כך שאם אני יהיה צריך למצוא צילומי ים אני אמצא את עצמי מחפש בכל השנים צילומי ים שזה תהליך ארוך. בגלל זה אני שם את כל צילומי הים במקום אחד ואז קל לי פשוט לגשת לתיקית "ים" ושם לחפש את התמונות הנכונות לשלוח ללקוח או לתחרויות צילום.

בתוך כל תיקיה אני מייצר עוד שתי תיקיות והם תיקייה לצורך הדפסה כקבצי (TIFF) ועוד תיקיה לצורכי שליחה ללקוחות או תחרויות צילום מסוג (JPG) זה אומנם אומר שיש לי מאגר נתונים כבד של המון קבצים אבל זה מה שאני צריך לעבודה שלי. כמובן שכל אחד זקוק למשהו אחר.


כמובן שיש עוד שיטות מיון שונות. למעשה אין שיטה אחת נכונה. כל אחד מוצא את השיטה הנכונה לו. אבל חשוב מאוד שתחשבו כיצד הכי נח לכם למצוא תמונות ולסדר את הדברים. זה לוקח כמה ימים לעשות את זה בפעם הראשונה אבל זה שווה את המאמץ מפני שבעתיד יהיה לכם יותר קל למצוא את הצילומים שלכם כאשר תיהיו צריכים. אחרת הבלגן חוגג.


הדרך לימצוא תמונה בודדת

לא משנה כיצד אתם מסדרים את התמונות עדיין יש צורך למצוא דרך לאתר תמונה בודדת או קבוצה קטנה יותר לפי הנושא. אחרת יהיה צורך בכל מקרה לאתר במשך של דקות ארוכות עד שעות תמונה אחת וזה לא הגיוני. הדרך הטובה ביותר שאני מכיר היא שימוש בתגיות (מילות חיפוש) זאת אופציה שאפשרית בכמה וכמה תוכנות. כשעבדתי עם לייטרום עשיתי את זה דרך התוכנה הזאת והיום שאני עובד בתוכנת (CaptureOne) אני כמובן מתייג דרך התוכנה הזאת.

למי מכם שלא תייג מעולם תמונות תצפו לעבודה ארוכה וקצת מייגעת בפעם הראשונה. אבל זה שווה את זה מפני שבסופו של דבר זה יחסוך לכם זמן בחיפוש אחר התמונה הנכונה. למי מכם שיש לו כמה אלפי תמונות אז מדובר בכמה ימים עבודה עד שבוע ולמי מכם שיש עשרות אלפי תמונות תצפו לעבודה ארוכה יותר, אבל כמו שאמרתי חד פעמית. החוכמה היא לא להתיש את עצמכם בעבודה רציפה של ימים רבים ושעות על המחשב אלא לתייג את התמונות בקצב שלכם. זה לא שמישהו יושב עם שוט מאחוריכם. קחו את הזמן.

חשוב אבל לתייג בחוכמה. תחשבו איך אתם מחפשים תמונות. ואיך לבנות עץ תיוג נכון. לדוגמה גיליתי שמתי שאני מחפש פרחים אני מחפש אותם לפי צבע ולא שמות צמחים (אני לא זוכר את כל סוגי הצמחים בעל פה) כך גם שאני מחפש גם דברים שונים בתוך הערים לדוגמה אני מתייג כנסיות, העיר העתיקה,כללי בתוך ירושלים. תשקיעו כמה ימים שצריך בבניית עץ תיוגים נכון ויעיל. לתייג פעמים אלפי תמונות זה דבר נוראי ומתסכל מאוד. עדיף לחשוב לפני מעשה. אני אתן דוגמה לעץ תיוגים כמו שאני מתייג. זה לא העץ המלא אבל הכיוון הככלי. למעשה ברגע שאתם מתייגים את התמונות שיטת שמירה הקבצים בתיקיות הראשיות פחות חשובה. אני לא אומר לזלז בזה אבל כל תהליך מציאת התמונות הוא קל הרבה יותר.


איך אני מחליט מה לשמור ומה לא

כשאני חוזר מצילומים הדבר הראשון שאני עושה זה מעלה את כל התמונות מהכרטיס זיכרון למחשב ופותח אותם בתוכנת (CaptureOne) שם אני עושה מיון . כל התמונות שלא בפוקוס וחשוב לי שהם יהיו בפוקוס אני זורק, כל התמונות שלא בנויות נכון (מבחינת קומפוזיציה) אני זורק, כל התמונות הלא נכונות בחשיפה ולא ברות תיקון סביר אני זורק ואז אני יורד לפרטים הקטנים וממיין את התמונות שנראות קרובות אחת לשניה מבחינת זוית צילום או נושא ומחליט מה לזרוק ומה לא. גם תמונות שמסתבר שהם לא מעניינות נזרקות. השלב הבא הוא להתחיל לטפל בתמונות. לאחר עיבוד תמונה אני מחליט מה לשמור ומה לזרוק. את תהליך הסינון אני עושה ללא כל רגש רק מה נכון ומה לא. אחרי הסינון הסופי ותהליך עיבוד תמונה אני משאיר את התמונות על המחשב וחוזר אליהם אחרי יומיים שלושה. כמעט תמיד אני מוצא את עצמי עושה סינון נוסף ומגלה שחלק מהתמונות הם חסרות ארך.

אין שום הגיון בלשמור תמונות שאתם יודעים מראש שאתם לעולם לא תעלו אותם או תדפיסו אותם. זה סתם תופס מקום במחשב ובעתיד יקשה עליכם למצוא את התמונות שאתם כן מחפשים. אני נתקל הרבה בתלמידים שלי שמחזיקים בגיבויים של טרות על גבי טרות של זיכרון. זה יקר וחסר כל תועלת


לסיכום

כמו שאתם רואים יש חשיבות לסידור הקבצים על המחשב וכדי מאוד לתת על זה את הדעת ולא סתם לשמור בבלגן. גם לתיוג יש תפקיד חשוב מאוד. אם כי זה לא קל לעשות את זה בפעם הראשונה וזה יכול לקחת ימים ועד שבועות רבים. אבל למצוא תמונה בודדת ללא סדר או תיוג יכול לקחת הרבה מאוד זמן שחבל עליו מאוד. תשקיעו את הזמן לבניה נכונה של הדברים. תכינו לכם שרטוטים או תבנו לכם עצי שמירה של נתונים שתוכלו לעבוד בצורה יעילה. בנוגע לשמירה של הקבצים אז יש כמה דרכים. שניים מהנפוצים הם לשמור בענן או לשמור על קוננים חיצונים. שמירה של הרבה קבצים בענן זה לא זול מפני שמדובר על תשלום חודשי שיוצא הרבה כסף לאורך של שנים. אני שומר על קוננים חיצוניים אבל תמיד יש לי גיבוי לגיבוי של הקבצים שלי וזה בעיקבות זה שיום אחד כמעט ומת לי הדיסק החיצוני ולמזלי הצלחתי להציל את הקבצים. החשש שזה יקרה שוב גרם לי לשמור לייצר גיבויים נוספים. אני לא ממליץ לשמור על המחשב מפני שזה גם חונק את המחשב, גם מוריד לו את קצב העבודה בסופו של דבר והכי חשוב זה מסוכן. אם יקרה משהו למחשב אתם תישארו בלי כלום.





הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.