07 Feb
07Feb

 

עם איזה תוכנת עיבוד תמונה לעבוד והאם יש תחליף אמיתי ללייטרום?

מתחילת עידן המצלמות הדיגיטיליות, יש צורך, או יותר נכון חייבים לעבוד עם תוכנות לעיבוד תמונה. אין שום דרך אחרת לטפל בקובץ דיגיטלי. בשנים האחרונות תוכנות לייטרום (ופוטושופ) שולטות בשוק העולמי. אומנם ישנן עוד תוכנות לעיבוד תמונה בשוק , אך בקרב אנשי מקצוע לייטרום היא התוכנה שיושבת על כל מחשב. בשנה האחרונה פלוס מתחילים לצוץ קולות בקרב אנשי מקצוע אשר מחפשים חלופות אחרות ללייטרום ,על אף שמדובר בתוכנה טובה לעיבוד תמונה אשר מציגה את הצבעים כמו שהם (כל זמן שאתם עובדים עם מסך יעודי לעיבוד תמונה והוא עובר כיול כל חודשיים-שלושה כמובן.) ועדיין מחפשים לה תחליף. למעשה זה הרבה יותר מצלמים שמחפשים ללייטרום תחליף. אלא הם ממש מעוצבנים על היצרן והאמת גם אני.

תוכנת מחשב לעיבוד תמונה צריכה יותר מלאפשר שינויים בתמונה כמו עוצמות אור וצבע אלא היא גם חייבת להציג את הגוונים הנכונים. כך כשאני שולח את התמונה לדפוס אני יודע איך היא תצא משם. רוב התוכנות בשוק (החינמיות והפשוטות) לא עושות את זה ואני לא אתייחס אליהם בכתבה זו.

במהלך השנה האחרונה דבר זה מחלחל גם לצלמים אשר לא מתפרנסים מצילום ולפי דעתי בצדק. אני יותר ויותר מדבר עם התלמידים שלי על כך שלייטרום צריך לצאת מהמחשב. ועל כך הכתבה הבאה.


Lightroom

תוכנת לייטרום מאפשר שליטה מלאה בקבצי (RAW) שזה, כמו שכולם יודעים הקובץ היחיד והחשוב מכל קובץ אחר לצילום איתו. הוא מכיל כמות מידע ענקית שמאפשרת שליטה מלאה בכל המידע שנכנס מהעדשה לחיישן. אני לא ארחיב על כך אלא אשלח אתכם לכתבה בנושא: ההבדלים בין סוגי הקבצים השונים.

לייטרום מאפשרת שליטה מלאה ומדוייקת בעוצמות הצבע והאור בתמונה. אפשר לשלוט בטווח הדינמי בצורה מושלמת עד לרמת דיוק מדהימה. גם חדות והקטנת הרעשים ניתנים לשליטה. יש אפשרות לשלוט בשיכפול של חלקים שונים בתמונה ולהעלים חלקים אחרים. יש אפשרות לשלוט, כמו שכולם יודעים, רק בנקודה ספציפית בתמונה ברמת שינויי גוון או עוצמות אור ועוד הרבה. כל מה שצלם מקצועי צריך יש בתוכנה הזאת. תוכנת לייטרום גם מכירה את רוב העדשות וגופי הצילום של כל הייצרנים בעולם וכמעט בכל פעם שייצרן מצלמות מוציא גוף או עדשה חדשה לייטרום מהר מאוד יודעת עליה ומכירה בכל הפגמים של העדשה. מה שהופך את תהליך עיבוד התמונה לקל עוד יותר והכי חשוב למדוייק.

בנוסף לזה לייטרום התפרסמה (ואני חייב לציין כי בצדק) בזכות היכולות שלה לעשות סדר בתיקיות של המחשב ולעזור לצלם למצוא את הקובץ שהוא זקוק לו בקלות רבה. אומנם יש צורך ללמוד כיצד לסדר את התיקיות בלייטרום (שאני מלמד לייטרום אני מקדיש לזה שעור שלם) אבל ברגע שמבינים את זה הפעולה היא פשוטה והשליטה מדהימה.

דבר נוסף ונהדר בלייטרום זה שאין צורך לשמור שינויים שנעשו בתמונה מפני שהתוכנה שומרת כל פעולה שנעשתה אי פעם בקובץ. יש לי תמונות שאני מדריך איתם שנעשו בהם מעל למאה שינויים והתוכנה שומרת כל אחד ואחד מהם!. אחרי כל השינויים תמיד אפשר "ליצא" את התמונה עם העיבוד המוגמר.


אז עם כל כך הרבה טוב. מה יש לי ולצלמים אחרים נגד התוכנה הזאת?

לפני שהתחלתי לעבוד על לייטרום עבדתי על תוכנות עיבוד תמונה של ניקון (צילמתי עם ניקון משנת 1994 ועד שנת 2017) התוכנות של ניקון הם לא רעות. הם עובדות מהר. מכירות את כל הקודים של קבצי המצלמה הם מראות את הגוונים הנכונים. אומנם התוכנה הבסיסית שלהם לא מאפשרת לעשות הרבה מעבר לעיבוד תמונה בסיסי (קצת קרוב למה שהיינו עושים בתהליך הדפסת ופיתוח תמונות בתקופת הפילים והשקופיות) אבל היא עושה זאת ביעילות רבה. התוכנה המקצועית של ניקון עושה הרבה, הרבה יותר מזה והיא מאוד דומה ליכולת העיבוד תמונה של לייטרום. אבל במחיר הגבוה שלה, בשילוב זה שהיא מאפשרת לעבוד רק על גופי ניקון, נוצרת בעיה לא קטנה. מפני שאם אתם תחליטו לעבור לחברה אחרת לא תוכלו לעבוד איתה יותר. התוכנה גם לא מזהה עדשות שלא שייכות לניקון. ועם כל הכבוד שיש לי לניקון התוכנה שלהם עדיין טובה פחות מלייטרום ובנוסף לכל זה היא עולה יותר ממה שבזמנו עלתה תוכנת לייטרום ושילוב של כל אלה הייתה סיבה טובה לא להמשיך לעבוד איתה.


כשהתחלתי עם לייטרום בדיוק יצאה לאויר העולם תוכנת לייטרום 5 והיא היית מדהימה. היא אפשרה לי לשלוט טוב יותר בכל המובנים האפשריים בעיבוד התמונה (אם כי השליטה בצבע לא מושלמת). לתוכנה היה קצב עבודה טוב והיא לא זחלה על המחשב. גם שביקשתי ממנה ליצא כמות של כמה מאות תמונות בו זמנית היא עשתה זאת בקצב טוב ולא הייתי מספיק להכין קפה וכבר תהליך היצוא הושלם. היכולת לסדר את התיקיות מעולם לא היה חשוב לי מפני שאני מסודר יותר מהסיפריה של המוסד אבל תמיד נחמד שיש את האופציה למצוא דברים בקלות.

ללייטרום 5 יצאו מידי פעם עידכוני תוכנה שהפכה אותה ליעילה יותר ויותר והיא רק הלכה והשתפרה עם הזמן. גם המחיר שלה היה שפוי לתוכנת מחשב ואני זוכר שקניתי אותו בפחות מארבע מאות שקל שזה הפתיעה אותי מאוד לטובה. לא חשבתי שתיהייה תוכנה כה טובה במחיר שכזה.

אם זאת עם הזמן נראה היה שהעידכונים שיצאו הורידו לה את קצב העבודה והתוכנה קצת מתחילה לזחול לה בעצלתיים. אומנם היא עדיין הייתה יעילה מאוד והקצב שלה היה סביר לתוכנת עיבוד תמונה כה טובה.


ואז אחרי כמה זמן יצאה לשוק תוכנת לייטרום 6. הייתה שימחה גדולה בקרב אנשי המקצוע על התוכנה החדשה והיא באמת היית טובה יותר. נוספו לה כמה פונקציות חשובות כמו פנורמה, (HDR) ועוד. המחיר שלה עדיין היה שפוי ביותר וגם העלות של השידרוג מלייטרום 5 ללייטרום 6 היה במחיר סביר (שזה מה שאני עשיתי) בנוסף לזה הייתה אפשרות לשלם תשלום חודשי סימלי יחסית ולקבל בחבילה אחת את לייטרום וגם את פוטושופ והרבה צלמים אהבו את האפשרות הזאת. זה רעיון באמת טוב.

שלא תגידו שאני רק חופר. הוספתי תמונה נחמדה לכתבה


אבל משהו קרה לתוכנה. בהתחלה הכל נראה בסדר אבל מסתבר שהיא יצאה עם לא מעט פגמים ופונקציות לא תמיד עבדו לה וכל שבועיים שלושה יצאו לה שוב ושוב עידכונים שטיפלו בבעיות שצצו ללא הפסקה. אפשר להגיד שזה אולי נורמלי וטיבעי. אבל אני לא בטוח שזה נכון. נראה שהתוכנה יצאה לא מבושלת מספיק. בנוסף לזה התוכנה הייתה איטית יותר בצורה מורגשת. ועם כל עידכון נוסף שיצא התוכנה הורידה קצב עבודה עוד ועוד עד שזה כבר ממש הפריעה לעבוד. כצלם מקצועי קצב עבודה הוא קריטי ומצאתי את עצמי משדרג מחשב תקין ועובר למחשב חזק יותר מסיבה אחת בלבד, וזאת מפני שיש לי תוכנה אחת ובודדת במחשב שבולעת לי את יכולות המעבד והזיכרון הקיים. מפני שחוץ מלייטרום הכל עבד פיקס. כולל שאר תוכנות עיבוד התמונה שישבו אצלי על המחשב. ואז יצאו עוד ועוד עדכונים ויצרו תוכנה כבדה יותר ויותר. זרקתי את כל שאר התוכנות לתת ללייטרום את המקום המגיע לה ובמקביל העליתי את היכולות המכניות של המחשב וחשוב לי שתבינו כי המחשב שלי נוצר לעיבוד תמונה. אבל ליטרום הפכה לכבדה בצורה מעצבנת. אומנם שאני עושה יצוא מלייטרום אני עדיין לא מספיק להכין קפה אלא במקסימום לשים קומקום להרטחה כי המחשב מהיר. אבל זה רק בגלל שמצאתי את עצמי משדרג מחשב מהיר מספיק לעוד יותר מהיר וכל זה בגלל תוכנה אחת ויחידה.

צלמים ברחבי העולם התחילו להתלונן על כך כמוני. גם הם הרגישו את משקל התוכנה על המחשב וגם הם שידרגו את המחשב רק לכבוד לייטרום. בשלב מסויים לייטרום עברה שידרוג והפעם במהירות העבודה. נראה שלמישהו בהנהלה ירד האסימון שאם הם לא יעשו כלום צלמים ינטשו את התוכנה ואכן התוכנה עבדה טיפה מהר יותר. הבעיה שרק טיפה ולא יותר מזה. לייטרום יצאו בהצהרה שהם הורידו את הזמן של יבוא התמונות לתוכנה. אבל רבים וגם אני חשבו שזו בדיחה. מפני שהבעיה שלנו לא היית יבוא אלא היצוא האיטי ואת זה הם לא פתרו בכלל. גם עיבוד התמונה נשאר זוחל בדיוק כמו מיקודם.

בנוסף לכל זה יום אחד בהיר לפתע לייטרום יצאו בהצהרה כי מעכשיו והלאה אי אפשר לקנות את התוכנה אלא רק לשלם באופן קבוע בכל חודש מחדש. מי שיחליט שלא לשלם בכל חודש תשלום קבוע ישאר עם תוכנה שלא עוברת עידכונים וגם לא תיקון פגמים קיימים שמעולם לא טופלו. במילים אחרות רוצה לעבוד? תשלם. כמה זמן לשלם? עד יומך האחרון כצלם. כי למעשה אין שום תוכנה על המחשב שלך. אין כלום! הכל אצלנו. לא שילמת לא תעבוד! וזה כבר התחיל באמת לעלות על העצבים. בנוסף לזה התוכנה עדיין כבדה על המחשב ודבר לא טופל...סליחה חוץ מזה שכרגע אין לאף אחד לייטרום יותר על המחשב ואם לרגע אחד, אפילו שעה של איחור בתשלום אין אפשרות לעבוד על התוכנה. ולמה שאני יגיע למצב כזה שאין לי תוכנה עובדת? אולי כי גנבו לי את האשראי ולקח לי חצי יום לטפל בזה. ומה אני עושה בחצי יום הזה? רץ לחבר לשבת אצלו על המחשב כי אני חייב להגיש עבודה. נשמע לכם הגיוני? לי לא!


עכשיו נכון. יש שאומרים לי: מה אתה רוצה? מדובר רק על 30 ש"ח לחודש. זה לא הרבה. ובכן הם צודקים. זה באמת לא הרבה. אבל כמה זמן אתם מתכוונים עוד לצלם? שנה, שנתיים? אם כן אני חושב שזה לא כזה סיפור לשלם 30 ש"ח לחודש. אבל אם אתם מתכוונים לצלם יותר אז לשנה זה יוצא 360 ש"ח ולשנתיים זה כבר 720 ש"ח ואם אתם מתכוונים לצלם בחמש שנים הקרובות אז מדובר על 1800 ש"ח וזה לא יעצור גם כאן.....אתם יודעים מה ההבדל בין לקנות מקרר בתשלומים לבין לעבוד עם לייטרום? שלמקרר נגמרים התשלומים באיזה יום וללייטרום זה לא יגמר אף פעם וברור שהמחיר יעלה לאורך זמן. עדיין נשמע לכם הגיוני לשלם ללא הפסקה על תוכנה איטית?


האם יש אופציות אחרות בשוק?

ובכן כמו שאמרתי יש את התוכנות של ניקון וקנון. רק שהתוכנות החינמיות שלהם מאוד פשוטות והתוכנות שבתשלום יקרות ולא מאפשרות לעבוד בשום ציוד שלא שייך ליצרן עצמו ולמי שמצלם עם פוגי יש את התוכנה של חברת פוגי ועליה אני רוצה להתעכב טיפה. התוכנה של פוג'י היא ללא תשלום והיא עושה די הרבה. אומנם את הקשור לפילטרים מדורגים ובניית קטלוגים אין לה, אבל השליטה בצבע היא גבוהה מאוד.

למעשה כל הפונקציות שיש לצורך עיבוד תמונה בלייטרום ברמת הצבע, עיוותי עדשה, בעיות טכניות בעדשה, מתיחה וקיווץ של התמונה על מנת לתקן עיוותים קשים או לייצר כאלה. בחירה בפיפטה של כרטיס אפור, דגימת עוצמות אור מהשמיים הבהירים או כל חלק אחר בתמונה והתאמה של כל שאר התמונה לעוצמת האור הזאת על מנת לתקן טעות חשיפה בדיוק רב. בחירת תתי צבע בכל חלק בתמונה בסקלת צבעים גדולה כל כך שלא תבייש את פוטושופ. וכך גם באזורים בהירים. שיכפול של שינוי שנעשה בתמונה אחת על קבוצה של תמונות וכמובן אפשרות לבחור סימולציות פילים מהגוף

 (chroma + Saturation in Highlights) (Tone curve) , ועוד כמה דברים שבטח פיספסתי. אפשרויות רבות לכיצד הדברים יופיעו על החלון ויצירה של תתי חלונות ברי הזזה בהתאם לסגנון העבודה האישי. אבל עדיין היא לא תוכנה מספיק מקצועית וכמובן שהיא מאפשרת עבודה רק על קבצים של פוג'י.

שולחן העבודה של התוכנה של פוג'י


כמה מכלי העבודה בתוכנה של פוג'י


Capture One

לפי דעתי זאת האופציה הכי טובה שקיימת בשוק כיום ולא רק לדעתי אלא לדעת יותר ויותר צלמים בעולם אם חובבים ואם אנשי המקצוע מהטובים ביותר והגדולים בעולם. יש כמה וכמה יתרונות לתוכנה הזאת.

אני אתחיל עם זה שכל דבר שאפשר לעשות בלייטרום אפשר גם כאן. מרמת בניית הקטלוגים ועד פילטרים מדורגים ומברשות שונות.

התוכנה נוצרה על ידי צלמים בלבד. אשר קבעו מראש מה חייב ומה צריך להיות בתוכנה והכניסו את הקשור לעיבוד תמונה.

כמו בפוטושופ גם כאן העבודה היא בשכבות על גבי התמונה היתרון הוא ברור. אני תמיד יכול לחוזר לעבוד על שיכבה מסויימת ולטפל רק בא מבלי להשפיע על שאר תהליכי עיבוד התמונה. ובנוסף לזה אני כמובן יכול למחוק שיכבה מסויימת. אני יכול לשנות את מבנה סרגלי הכלים והמיקום שלהם בהתאם למה שנוח לי. כך ששולחן העבודה שלי בנוי בדיוק לפי הצרכים שלי. התוכנה מהירה יותר מבחינת תהליכי העבודה וגם היצוא והיבוא וזה כבר יתרון ענק על לייטרום שהפכה למגושמת עם השנים. לתוכנה יוצאים תיקונים ללא תשלום נוסף או תשלום חודשי. יש אפשרות ליצור שיכבה של הערות שאני אזכור על מה אני רוצה לעבוד וזה מאוד נח לתהליך העבודה

יש אפשרות לשלוט ברמת השקיפות של כל שיכבה. כך שאחרי שיצרתי עיבוד כזה או אחר על התמונה אני יכול להחליט שהשיכבה החדשה היא תשפיעה פחות או יותר על כל התמונה. המברשות הם מדוייקות יותר עד רמת השערה הבודדת! תיקוני המברשת יכולים להיות מסומנים לא רק בגוון ורוד כמו בלייטרום אלא בכל גוון שתרצו. כולל ירוק זוהר.

והכי חשוב הוא צבע. התוכנה הזאת מדוייקת בעשרות אחוזים על היכולות של לייטרום! האיזון בין קיטעי האור והצל מדוייקים יותר. יש שליטה מדהימה ברמת שינויי הצבע. שחור/לבן עדין יותר וניתן לרמות דיוק גבוהות הרבה יותר. גווני העור של אנשים כהי עור (רוב אוכלוסיית הארץ שלנו) ניתנים לרמות דיוק הרבה יותר טובות. למעשה לייטרום טובה רק בגווני עור בהיר והיא נופלת ביכולת השליטה בכל גוון עור כהה יותר.  בנוסף לכל זה תהליך החידוד והקטנת הרעשים הרבה יותר טובים ושומרים על חדות ופרטים קטנים יותר טוב ובענק!


ומה בקשר למחיר? ובכן המחיר לתוכנה הוא 299 דולר (נכון ל 2/2019)

 שזה נשמע מחיר גבוה אבל לייטרום בתוך שלוש שנים של תשלומים תעלה לכם יותר וכל חודש נוסף העלות תלך ותגדל! יש אפשרות גם לתשלום חודשי כאן אבל אני חושב שזה פחות כדאי בדיוק כמו שזה לא כדאי בלייטרום


כשאני משווה אותה ללייטרום אני מקבל תוכנה טובה הרבה יותר מרמת המהירות ועד רמות הצבע והשחור לבן לשליטה במברשות הצבע ששם לייטרום בצורה מאוד בולטת פשוט פחות טובה ולא מוצלחת וכן אפילו ברמת המחיר מדובר בתוכנה זולה יותר.


לסיכום

אני יודע שלמי שעובד עם לייטרום או פוטושופ זה ישמע לרגע מוזר להחליף את התוכנות האלה שהם עובדים אצלו על המחשב. אבל תנסו לשים בצד את ההרגלים שיש לכם ותבדקו טוב, טוב. האם באמת השליטה שלכם בגווני עור וצבע באמת טובים? אבל ממש ברמת התתי גוונים. האם התוכנה מספיק מהירה או שרק התרגלתם לקצב עבודה "נינוח" על המחשב? כי מהיר זה לא. האם באמת תשלום חודשי זה באמת יותר זול? האם באמת נשמע לכם הגיוני שאם אתם לא משלמים אז כבר אחרי יום אתם נשארים בלי כלום?

יש סיבה טובה מאוד וכנראה יותר מאחת כמו שקראתם בכתבה למה צלמים בכל העולם מתחילים לעזוב את לייטרום ולעבור לתוכנת (Caputre One) וכן, גם אני עברתי ואני מרגיש שינוי עצום...ולמי ששואל את עצמו "אבל מה עם כל עיבודי התמונה שעשיתי בלייטרום? האם הכל הלך לאיבוד?" אז תופתעו לשמוע אבל התשובה היא שהכל נשמר ועובר כמו שהוא לתוכנה החדשה!

היתרונות של התוכנה הם:

יכולות גבוהות עם שליטה מושלמת על צבע- עד רמת שינוי מדוייק בגוון ספציפי

אפשרות לשנות גוון אחד בלבד ולהפוך אותו לכל גוון אחר

שמרית צבע אחד בתמונה והפיכת הסביבה לו לשחור לבן. (לדוגמה פרח אדום ורקע בשחור לבן) במהירות וללא מאמץ

השימוש במברשות מדוייק יותר, יעיל יותר וקל יותר לשימוש

המעברים בגבולות המברשת יכולים להיות רכים ומדורגים יותר

מברשת הצבע המפורסמת מאפשרת שליטה מדוייקת עד רמת השערה הבודדת

ניקוי לכלוכים בחיישן מדוייקים יותר

הקטנת רעשי איזו וחידוד מדוייקים ויעילים יותר ועם שליטה רבה יותר

התוכנה קלה יותר על המחשב ומהירה יותר בתהליך עיבוד התמונה יבוא ויצוא

השליטה בשחור לבן הגיע לרמת אומנות עם דרגת דיוק מדהימה

יכולות עיבוד תמונה גבוהות לצלמי אירועים וצלמי מוצר


****למי שרוצה ללמוד איך לעבוד על תוכנת (Capture One) תוך כדי לימוד ידע בסיסי בצילום מוזמן לפנות אלי במייל באתר ב"צור קשר".


 






הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.