31 Jan
31Jan

  האם רק גופים חסרי מראה ישארו בשוק?

בשנים האחרונות רק גופים חסרי מראה ניראים בכל מקום. אומנם יצרני גופי (DSLR) עדיין יצאו עם דגמים חדשים אבל נראה שזה הולך ויורד. האם זה אומר שגופי (DSLR) יעלמו מהעולם? האם בכלל יש סיבה לחשוב כך? ולמה שזה יקרה? זה לא יש בעיה עם גופים כאלה. אבל נראה שבסופו של דבר גופים חסרי מראה הם ישארו והשאר יעלם כלא היה. 

 Nikon D610 + Nikkor 28mm f/2.8

 

היצרנים כבר הצהירו שהם עוצרים

לפני כמה חודשים כבר בשנת 2020, יצרני המצלמות המוכרות קנון וניקון הודיעו שהן מפסיקות את ההשקעה והמחקר שלהם בפיתוח עדשות חדשות ומתקדמות יותר למצלמות (DSLR), והן מתמקדות אך ורק בפיתוח של עדשות לגופים חסרי המראה שלהם. קנון אומנם אמרו שאם יהיה עדיין ביקוש בשוק הם ימשיכו לפתח עוד עדשות למצלמות (DSLR), אבל ניקון לא התחייבו לזה. חברת (Pentax) כרגע לא יצאו בהודעה רישמית בנושא, אבל זה יהיה לא הגיוני אם הם היחידים שישארו מאחור. יצרני הפורמט הבינוני עדיין לא הודיעו שהם הולכים לעבור לחלוטין לגופים חסרי מראה (חוץ מחברת פוג'י שכבר עכשיו מייצרים אך ורק פורמט בינוני חסר מראה), ונראה שבתחום הזה יקח יותר זמן עד שהמעבר יושלם. יתכן שכמה שנים טובות מאוד אפילו. זה כמובן לא אומר שהיצרנים ניקון וקנון עוצרים כרגע את פס היצור של מצלמות (DSLR) לחלוטין. למעשה המצלמות האלו עדיין בפס היצור, אבל הם עוצרים את הפיתוח בנושא, וזה אומר שבשנים הקרובות פסי היצור האלו יסגרו לחלוטין. זה לא יהיה הגיוני שלא יהיה פיתוח של עדשות חדשות ועדיין פסי היצור ימשיכו במלוא הכח. זה ברור שעם הזמן הם יפסיקו לחלוטין את פסי היצור, ויעברו למצלמות חסרות מראה בלבד דרך אגב ניקון וקנון משקיעים המון כספים במחקר, תיכנון ובניה של גופים חסרי מראה חדשים ומתקדמים, ועוד ועוד עדשות לגופים חסרי מראה יוצאים כל הזמן לשוק משני היצרנים הגדולים האלו (שאר היצרנים גם ככה כבר מייצרים חסרי מראה בילבד כגון פוג'י, סוני ועוד). 

 Nikon D800E + Zeiss Milvus 35mm f/2 


למעשה כבר עכשיו זה נראה שהמכירות בתחום עוברות לחלוטין לתחום חסרי המראה, ומצלמות (DSLR) הגיעו לסוג של מקסימום מכירות שלא מצליחות להתרומם ולהמשיך לגדול. כך שניקון וקנון ללא קשר למה שהם רוצים או אוהבים, הם נאלצים להכנס לפיתוח ויצור של חסרות מראה מפני שזאת המציאות. בנוסף לזה שבשנים האחרונות מכירת המצלמות באופן כללי ירד בעיקבות המצלמות שהולכות ונהיות מתקדמות יותר בפלאפונים, כאשר יצרני הפלאפונים מוצאים פתרונות יצירתיים להתמודד עם הבעיה של עדשות פשוטות מאוד וחיישנים קטנים. הם מוסיפים עוד ועוד מצלמות לפלאפונים שיהיה יותר מידע למעבד של המצלמה על מנת לייצר תמונות טובות יותר. גם בצילומי לילה הם מצאו את הדרך לייצר עדשות עם צמצמים פתוחים בפאלפונים. כבר עכשיו יש עדשות עם צמצמים של 1.8 בפאלפונים. כך שזה נראה שגופים חסרי מראה הם העתיד היחיד.


אז מה עושים עכשיו?

אז מה אני מנסה להגיד לכם? למכור מהר את מצלמת ה (DSLR) שלכם ולעבוד מיד למצלמה חסרת מראה? התשובה היא בהחלט לא ולא. מצלמות (DSLR) ימשיכו בשנים הקרובות להיות בפסי יצור וכך גם העדשות שלהן. אבל צריך לקחת בחשבון שזה זמני. בתוך מספר שנים לא גדול הם כבר לא יהיו בפס היצור, וייצור העדשות יפסק קצת אחרי. ברגע הראשון שניקון וקנון יצהירו שהם סוגרים את פסי היצור הקלאסיים שלהם ומייצרים רק חסרי מראה, מחירי מצלמות (DSLR) יצנחו בימים בודדים ויפלו לתחתית וכך גם העדשות שלהן, ובצדק  - למה שמוצר שלא מייצרים אותו יהיה במחיר מקסימלי? אומנם אני מאמין שעדיין יהיה פס יצור לגופים בודדים שישאר אבל גם זה יעלם בדיוק כמו שקנון וניקון בשנה שעברה החליטו להפסיק לייצר את מצלמת הפילם האחרונה שלהם שנישארה בפס היצור למי שמחפש נוסטלגיה. אבל פה בדיוק העניין או הסיבה למה לא צריך למהר ולמכור את מצלמות ה (DSLR) שלכם. מפני שלא רק שהשירות על מצלמות כאלה ישאר ויתפקד גם 10 שנים אחרי (כך כמובן גם על העדשות), אלא גם שוק חלקי החילוף ישרוד עוד שנים רבות. עד היום אפשר למצוא חלקי חילוף בכמות גדולה יחסית למצלמות פילם משנות השמונים!. למעשה בזכות המחירים שירדו לריצפה אתם תוכלו לקנות את מצלמת החלומות שלכם במחירים סבירים, וכך גם את עדשת החלומות שלכם, מפני שסוף סוף המחיר יהיה סביר יותר. למעשה ההמלצה שלי היא שלמי שיש גוף (DSLR) פול פריים כדאי לו להמשיך ולמשוך את הזמן איתו, כי בשנים הקרובות מאוד המחירים ירדו והציוד שיש לו יהפוך לזול במיוחד. תזכרו שלא מדובר על ציוד פשוט או לא טוב. תסתכלו על הניקון (D850) אחד מהגופים המתקדמים ביותר שיש בעולם, עם כמעט 50 מגה פיקסל ומערכת אוטופוקוס מעולה. להמשיך לצלם עם גוף ברמה הזאת זה לא רע בכלל. אבל אני כן הייתי מתחיל במקביל לשמירה והחזקת הגוף (DSLR), לחשוב על רכישת גוף חסר מראה, מפני שהעתיד נמצא שם ואין שום דרך להתחמק מזה

 Nikon D3X + Zeiss Apo sonnar 135mm f/2


האם יש באמת יתרון לגוף חסר מראה?

ברור שלשם השוק הולך, אבל למה? האם באמת יש יתרון לגוף חסר מראה? מה כל כך טוב בו שלשם האנושות צועדת כל כך מהר? אז האמת שאין הרבה יתרונות, אבל עדיין יש כמה וכמה. גוף חסר מראה הוא בסופו של דבר קטן יותר מפני שאין את המראה בתוך הגוף, מה שמאפשר לייצר גוף דק יותר ובעל משקל נמוך יותר. אומנם פול פריים חסר מראה לא קל יותר בצורה משמעותית אבל עדיין יותר קל (פורמט ביינוני חסר מראה קל יותר באופן משמעותי מפורמט ביינוני DSLR). מנגנון האוטופוקוס שפעם היה לא יעיל עכשיו השתפר פלאים והוא לא פחות טוב מכל גוף (DSLR) שקיים בשוק. בגלל שאין מראה אז השטח של נקודות הפוקוס הוא ממש על כל שטח החיישן ולא רק במרכז, ובנוסף לזה הנקודות מאוד צפופות. בגלל שלעדשות יש אופטיקה קצת אחרת אז גם הן יחסית טיפה יותר קלות מאותם אורכי מוקד שיש בעדשות (DSLR), כך שהשילוב של שנייהם כן מוריד קצת משקל אחרי הכל. בזכות זה שהן יותר קטנות, הן גם פחות מאיימות על העוברים והשבים, וצלמי רחוב נראים קצת כמו תיירים ופחות "מבהילים" את הסובבים עם מצלמות ענק (אני ממש יכול להרגיש בהבדל שאני מצלם ברחוב). יותר קל "לייצר" להם כפתורים בהתאמה אישית. אני משתמש בזה הרבה ושיניתי הרבה מהכפתורים במצלמה שלי מהיעוד המקורי שלהם, ושיניתי להם את התפקיד למשהו אחר לחלוטין. המצלמות חסרות המראה משנה לשנה מצליחות להגיע לאיזו יותר ויותר גבוה, ולשמור על איכות תמונה (אני מצלם עם פוג'י ושם אפשר אפילו לעבוד עם איזו של  12,800 !! בתנאי תאורה עם טמפרטורות נמוכות ולקבל תמונה שימושית.) 


אז מה המסקנה שלי?

אם אתם קצת מתחילים להרגיש שמשקל הציוד (DSLR) שלכם כבד, ונמאס לכם, ויש לכם ציוד ישן שכבר אין לכם את הרצון להמשיך בכלל להתעסק איתו, אז זה הזמן לעבור לגוף חסר מראה, בין אם זה קרופ, פול פריים או פורמט בינוני (על מנת להשתדרג עוד יותר מגוף הפול פריים). גם יצרני התוכנה עומדים בקצב ומתאימים את עצמם ליצרני המצלמות, ונותנים יותר כח לגופים חסרי מראה. אבל אם יש לכם מצלמת וציוד (DSLR), ואתם ממש אוהבים אותו, אז מעולה. תשארו איתו ותתחילו לחלום על השידרוג שיגיע בעוד שנתיים שלוש, מפני שהמחירים ירדו לריצפה. על אף שבטח יופיעו המון מודעות נוסח: "למכירה הגוף האגדי של ניקון/קנון" שתמיד רושמים את זה בכל פעם שרוצים להפתר מגוף ממש ישן במחיר ממש מוגזם. עכשיו גם זה הזמן לשאול עצמכם: האם אתם אנשים של נוסטלגיה או אנשים שמתקדמים עם הטכנולוגיה?

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8 


Fujifilm X-H1 + Fujinon 80mm f/2.8 macro



 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.