05 Oct
05Oct


הסיבה לצלם עם פילטרים פגומים

כיום ובעיקר בשנים האחרונות ציוד הצילום ברמה גבוהה והולכת ומשתפרת. לא רק גופי הצילום (ששם טכנולוגית החיישנים לא התפתחה במיוחד) אלא ובעיקר העדשות עצמם. היום העדשות הולכות ומתקדמות עוד ועוד. עדשות הצילום בעזרת ציפויים בטכנולוגיה מתקדמת מצליחות להיות חדות מאוד לכל רוחב שטח הפריים ונלחמות היטב בהבזקי אור או חדירה של אור בזויות חדות. העדשות מעבירות קונטרסטים ורזולוציות מאוד גבוהות ובטח שהעדשות של מצלמות פורמט ביינוני שהם בכלל נמצאות ברף העליון ביותר של איכות אופטית. אבל בדיוק כאן מתחילה הבעיה שלי שברגע שאני רוצה לעשות משהו אחר אני נתקל באיכויות הולכות וגוברות וכשאני צריך משהו מטושטש או תמונה עם פוקוס רך אז אין בנימצא עדשות לא טובות מפני שבימנו "הכל טוב". הפיתרון הוא פשוט והוא לייצר נזקים במתכוון. כמובן שלא לעדשה עצמה אלא לייצר נזקים למה שיושב עליה. פילטר אפשר לקנות חדש אבל עדשה זה כבר בעייתי יותר. למי ממכם שלמד אצלי אומנות יודע שבשלב מסויים מתחילים ליצור פילטרים לבד והכתבה הזאת נותנת את הכיוון הכללי בנושא הזה

פילטר שמעצים גוונים אדומים


 

פילטר שמעצים גוונים כחולים

 

פילטרים

כמו שאתם מבינים הדרך שאני הכי נהנה ממנה בצילום לייצר משהו אחר הוא שימוש בפילטרים. אני יודע שכיום אפשר בפוטושופ לעשות הכל ואין בזה שום רע אבל אם אתם רוצים יותר להתעסק בצילום ופחות בעיבוד תמונה ממול המחשב אז פילטרים זה הפתרון הנכון. יתרון נוסף שיש לעבודה עם פילטרים הוא הארקאיות שנוצרת במהלך העבודה איתם. בכל פעם שעובדים עם פילטר שנוצר בעבודות יד אז התוצאה תיהיה שונה בכל צילום מפני שאין אחדות בתהליך היצור.

לאורך השנים עבדתי עם מגוון רחב של פילטרים שמטרתם לייצר משהו אחר ושונה מהרגיל. לרוב זה היה למטרת פרוייקטים באומנות שחלקם יצאו לאור ופורסמו או הוצגו בגלריות וחלק מהפרוייקטים נקברו אי שם במאגר התמונות הגדול. בתחילת הדרך עבדתי עם פילטרים צבעוניים ישירות על העדשה או על הפלשים במקביל על פילטרים שיושבים על העדשה. חשוב לי להגיד לכם שבכל הקשור לפילטרים צבעוניים אין חשיבות גדולה מידי לאיכות הפילטר. זה כמובן לא אומר שאתם צריכים לקנות פילטר צבעוני בחמש דולר באיביי אבל אבל לא חייבים לקנות פילטר באיכות של "צייס" למטרה זו. ברמת הפילטרים הצבעוניים יש צורך באחדות של הגוון על כל שטח הפילטר אבל ברור שהצבע עצמו ייצר "נזק" לתמונה ולכן איכות על פחות חשובה לנו. תזכרו שפילטרים צבעוניים סינים זולים גם פוגעים בחדות התמונה ואת זה אנחנו לא רוצים.


ישנם שני סוגיים עיקריים של פילטרים צבעוניים שאני אתייחס אלייהם (יש גם פילטרים משנים איזון לבן, פילטרים מחממים ועוד עשרות סוגים רבים) אבל אני אדבר על פילטר בגוון אחיד ופילטר שמעצים עוצמת צבע ספציפי ( לדוגמה: Green intensifier filter ) אלא פילטרים שכבר קשה למצוא אותם בשוק מפני שאין הרבה יצרנים שמייצרים אותם כמו שבעבר. אבל אפשר למצוא כאלה באיביי אצל אספנים שונים. אלה פילטרים ממש מגניבים הם למעשה מאפשרים לייצר תמונה עם הדגשים מסויימים ללא כל צורך בעיבוד תמונה. התמונה יוצאת כבר כמו שהיא מהמצלמה כל מה שצריך זה ללחוץ על הכפתור וזה כבר מוכן.

הפילטרים השניים הם פילטר בגוון אחיד שמטרתם לצבוע "בגסות" את כל התמונה בגוון אחד או ליתר דיוק לצבוע את כל התמונה תחת טווח צבעים של גוון בודד. לדוגמה פילטר כתום שיושב על העדשה מייצר תמונה בגוונים של בין כתום כהה על גבול האדום ועד כתום בהיר ממש על גבול הצהוב. אפשר לעשות לא מעט דברים יצרתיים איתו ואם משלבים איתו פילטרים ציבעוניים על הפלשים (במקרה ועובדים איתם) אז אפשר להעצים את עוצמות הצבע לקיצון ושוב כמובן ללא שימוש בעיבוד תמונה

פילטרים בכתום וצהוב על הפלשים ופילטר כתום על העדשה


פילטר ירוק על העדשה לפני הפיכת התמונה לנקטיב ואז שחור לבן


פילטרים עבודת יד

ישנם אפקטים שאני רוצה ליצור שאני לא יכול למצוא אותם פילטרים שמייצרים ואז אני מייצר פילטרים לבד. במקרה הזה אני קונה פילטרים פשוטים באיביי. אין לאיכות שום משמאות מפני שגם ככה אני הורס את הפילטר ואת היכולות שלו. אני לא אקנה פילטר של חברת צייס ב 700 ש"ח בשביל להשחית אותו ואני מחפש פילטרים בדולרים בודדים בלבד. (שימו לב שבאיביי הסינים לא ממש מבדילים בין פילטר מקטב לפילטר מגן וצריך לבדוק שאתם קונים פילטר מגן שקוף רגיל).

פילטר מרכח הוא פילטר שמאפשר מצד אחד לשמור על פוקוס אך בו בזמן לייצר טישטוש. בעבר השתמשתי עם פילטר של חברת (Cozo היפנית) אך קיום החברה לא מייצרת יותר את הפילטר הזה ואני לא מוצא אותו בשום מקום גם לא באיביי. במקום זה אני ייצרתי לעצמי פילטר כזה וגם יצרתי אחד שיעשה אפקט מוקצן של מריחה. זאת פעולה פשוטה כל מה שצריך זה לקנות סיליקון קריסטלי (סיליקון קריסטלי הוא שקוף לחלוטין. סילקון שקוף רגיל לא באמת שקוף) ומרחתי שיכבה סופר דקה על הפילטר. חשוב לדעת כי אחרי שנתיים של שימוש הסיליקון הופך לצהבהב ויש צורך לייצר פילטר חדש.

פילטר מרכך של חברת Cozo שומר על חדות אבל מרכך אותה


פילטר עם סילקון קריסטלי


פילטר נוסף שאני מייצר הוא פילטר שמייצר כהות בפינות הפריים. למעשה אני משתמש בכמה טכניקות לייצר כהות ובעקבות זה יש לי כמה וכמה פילטרים מהסוג הזה. הפילטר הראשון הוא פילטר שצבעתי עליו צבע שמן שחור בקצוות הפילטר. פילטר נוסף שאני מחזיק הוא צבע שחור בחלק הקיצוני של הפילטר בשילוב עם שיכבה של סילקון קריסטלי. לפעמים על מנת לייצר אפקט דומה אך אקראי אני סוגר את כף היד על גבי העדשה לייצר הצללה או משתמש בבד שאני מכניס למגן השמש או מסכת קורונה (מסתבר שמסכת קורונה כן יכולה להועיל במשהו מעבר ללהקשות על הנשימה). דבר נוסף שניסיתי לעשות עם פילטרים (אם כי לא צלח הצלחה של ממש) הוא לנסות לסדוק אותם על ידי מברג ואז להדביק את השברים בעזרת דבק אפוקסי. מה שרציתי הוא לייצר פילטר עם סדקים שישבור את זויות האור ויכניס אור בזויות לא תקינות אבל בכל הפעמים ששברתי את הפילטר הוא נישבר לחלוטין והיה קשה לאחד את החלקים השבורים. אבל אולי אתם תצליחו היכן שאני נכשלתי.

כמו שאתם רואים אני משחק עם ציוד הצילום שלי ושלא תבינו לא נכון אני משתמש בציוד צילום טוב. אפילו טוב מאוד. אני מצלם עם מצלמת פורמט ביינוני עם חיישן גדול של 50 מגה פיקסלים ועדשות מהטובות ביותר שיש אבל מידי פעם אני במתכוון מייצר פגמים בצילום על מנת להגיע לתוצאות שציוד הצילום לא יכול או לא מאפשר ואני ממליץ לכם מכל הלב לשחק ולהיות יצרתיים כמה שיותר

צילום רגיל בשחור לבן


אותו הצילום אבל עם פילטר ירוק ועליו פילטר צבוע בפינות


פילטר משולב סיליקון קריסטלי עם צבע


פילטר שבור עם דבק אפוקסי ומתחת לו פילטר צבע


פילטר שמעצים גוונים סגולים



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.