16 Jan
16Jan


מקום לצילום- מערת עלמה

מערת עלמה נמצאת בגליל העליון קרוב לישוב עלמה. המערה אומנם מוגדרת כמערה למיטיבי לכת אבל בסופי שבוע אפשר להתקל במשפחות עם ילדים בני עשר שמטיילים במערה. אם זאת חשוב לדעת כי המערה דורשת זחילות מידי פעם, כולל שימוש בברכיים מידי פעם על מנת לטפס על סלע כזה או אחר. אחת לכמה זמן אני מוציא שעורים פרטיים בצילום למערה, לצלמים שרוצים משהו אחר ומאתגר, וכמובן לחזור עם צילומים כמו שאין כמעט לאף אחד.


מערת עלמה נוצרה בשיכבה של אבן גיר וסיד על ידי חילחול של מי גשם לאורך של מיליוני שנים. הרבה אגדות נכתבו על המערה וכולן מוזרות. אחת האגדות המוזרות יותר, היא האגדה שהמערה מתחילה בירושלים, ומגיעה על קצה הגליל העליון, שהמים מהמערה מגיעים עד הכנרת, ובמערה ישנם קברי צדיקים.

במערה חיים עטלפי חרקים (בניגוד למה שמספרים עטלפים לא נצמדים לשערות הראש). מספר העטלפים מונה כמה עשרות בודדות. בתחילת שנות התשעים, כשהמערה הפכה למערה מסודרת לטיולים, היו כמה עשרות אלפי עטלפים.

במערה יש סימון של מחזירי אור, אשר עוזרים להתקדם למסלול הנכון במערה. מחזירי אור לבנים לדרך למטה ומחזירי אור אדומים לדרך חזרה.


עומקה המלא של מערת עלמה הוא 106 מטר.  אם כי על ששת המטרים האחרונים אפשר לוותר, מפני שהם דורשים בחלקם זחילה על הגחון ומעבר צר.

ההגעה למערת עלמה קלה, ואפשר לרשום באפליקצית וויז מערת עלמה. יש צורך בנסיעה על שביל אפר  (בארוך של אולי 600 מטר) שמיועד לכל כלי הרכב, ולחנות בקצה השביל. משם יש הליכה קצרה של כחמש מאות מטרים לאורך השביל המסומן בצבע אדום, מספר 2155ב (מפת סימון שבילים מספר 2), ומשם הכניסה למערה.

הכניסה למערה דורשת ירידה בתוך חלל גדול עם תקרה בגובה של בניין בן ארבע קומות, ועומקו כ 50 מטר, לאורך מדרון תלול עם מדרגות לסירוגין. יש סולומות אחיזה ומעקה לאורך הירידה. הירידה חלקה ויש צורך להאחז במעקה ובאחיזות לכל אורך הדרך.

במשך הירידה אפשר לצלם בעזרת חצובה ועם פלשים, או שימוש בתכניקה של (HDR), או ע"י שילוב של השניים

בחלק זה של המערה אפשר למצוא בין היתר יוני סלעים, עכבישים (בעיקר רעדנים) וחיפושיות אשר מסוגלות להתמודד עם האור החלש ביותר. המקום לח ורטוב. קליטה כבר בכניסה לחלל הגדול של המערה אין. למעשה קליטה לא תהיה עד שניצא מהמערה.




החלק השני הוא הכי מעניין ומאתגר של המערה. הוא מגיע לעומק של 106 מטר. בתוך המערה אפשר לראות ולהבין לראשונה מה זה חושך אמיתי. אם תסגרו את העיניים באור יום עדיין תוכלו לראות קצת אור חודר דרך העפעפים. אבל לא כאן. המערה כל כך עמוקה מתחת לאדמה שגם אם תיהיו עם עיניים פתוחות במשך של שעה לא תוכלו לראות כלום. עיורון אמיתי ומלא. ללא פנס אי אפשר להתנהל במקום לרגע אחד, ולא להתקדם מטר בודד. אבל כאן בדיוק היופי שבדבר.

הכניסה לחלק הזה של המערה כולל ירידה לאורך פיר דמוי ארובה בגובה של כשלושה מטרים, ולאורכו מדרכי אחיזה. מידרכי אחיזה אלא יחזרו מידי פעם לאורך המערה ויעזרו לנו לרדת ולעלות בתוך מערת עלמה. אחרי הירידה בפיר נגיע לשביל צר ומישורי עם תקרה נמוכה, ששם נלך עם גב כפוף ונעזר במעקה לנוחות ויציבות. משם נגיע לחלל גדול של סלעים גדולים שנפלו מגג המערה לאורך השנים, ונמצא עטלפים שיצייצו מעלינו בתקרת המערה. מקום זה מעניין לצילום ושימוש נכון בתאורה יאפשר לייצר תמונות מעניינות.


משם נרד דרך הסלעים למעבר צר ועמוק אל תוך המערה, עד שנגיע לחלק אומנם צר אבל עם תקרה גבוהה מאוד ומספר מדרגות. פיזור מדוייק של פלשים לאורך המדרגות יוכל להדגיש את עומק המערה ואת גובה התקרה העצום. משם נמשיך לרדת בזהירות על הסלע החלק והמלא בתצורות סלע יפות ומעניינות לצילום כולל נטיפים לרוב.

נמשיך לרדת עוד ועוד למטה. לאורך הדרך יש המון מקומות לצילום. הירידה כוללת מידי פעם שימוש במידרכי רגל. בסוף המסלול יש שלט זוהר כחול בו רשום סוף מסלול. ירידה של מטר אחד למטה תוביל אותנו לברכת מים קטנה ויפה לצילום. הברכה נמצאת בצד שמאל מאחורי נטיף גדול. קשה להבחין בברכה, מפני שהמים כל כך צלולים עד שאי אפשר לראות אותם, וצריך לחפש אותה בסבלנות. אך היא שווה את המאמץ.

העליה מהירה יותר, על אף שהיא קשה יותר, מפני שהגוף עייף והטיפוס דורש מאמץ נוסף. אבל בגלל שעברנו וצילמנו את המערה, הפעם יש פחות צורך להתעקב על צילומים. היציאה מהמערה מרגשת לא פחות. לצאת מתוך החושך העצום הזה לאור יום ושמיים פתוחים מרגש לא פחות מהשהיה במערה למשך של שעות. בפעם האחרונה שהיה לי שעור שם יצאנו לתוך גשם זלעפות, כשבזמן שנכנסנו לשם היו שמיים צלולים.


כללי זהירות נאותים במערות

שהיה בת כמה שעות במערה עמוקה דורשת כללי התנהגות על מנת לשמור על שלומכם וכן על שלמות הסביבה הביולוגית של המערה. במערות יש חיים ויצורים שאין מחוץ למערה וחשוב לשמור עליהם.

נתחיל עם כללי בטיחות

-יש להודיע מראש לפני הכניסה למערה למישהו שיכול להזעיק עזרה במקרה הצורך. יש להודיע על יום ושעת יציאה ושעת חזרה

-לפני שנכנסים לתוך המערה יש להודיע טלפונית על זמן הכניסה וזמן היציאה המשוער. אני ממליץ להודיע על טווח של שמונה שעות מקסימום במקרה של מערת עלמה. לצורכי צילום אפשר להגיע למצב שנמצאים במערת עלמה 6 שעות וכדאי לקחת מקדם בטיחות. עם זאת, במקרה וקרה משהו לא כדי להשאר הרבה זמן בתוך המערה. זה לא מקום ידידותי במיוחד לבני אדם. צריך לזכור שלוקח זמן עד שחילוץ מגיע לשם, ותהליך החילוץ ממערות מסוג זה יכול לקחת שעות. (אני ממליץ לנהוג בצורה זאת לכל יציאה לשטח גם טיול בנחל. שגם שם הכל יכול לקרות.) יש להודיע טלפונית ברגע שיוצאים מהמערה.

**בכל מערה יש צורך להודיע על זמן שונה בהתאם לאורך המערה

-יש לקחת חטיפי אנרגיה למקרה ואתם נשארים במערה זמן רב, שיהיה לכם מה לאכול. יש לקחת ליטר וחצי של מים גם כן מהסיבה הזאת. במערות יש לחות רבה ומזיעים בקלות, וקל להגיע למצב של התייבשות

-לעולם לא יוצאים לבד לתוך מערה ולא משנה איזה סוג של מערה. מתחת לאדמה אין קליטה וחשוב שיהיה מישהו שיוכל להזעיק עזרה במקרה הצורך

-יש להביא תיק עזרה ראשונה

-יש להביא פנס ראש עם סוללות חדשות לחלוטין ופנס ראש נוסף למקרה של תקלה.

-יש להביא מעיל חם ודק ושכבה שניה. במערות קר.

-למערות זחילה יש להגיע עם מכנס ארוך וחולצה ארוכה. תמיד.


כללי התנהגות נכונה במערות

-צריך ללכת לשרותים בשטח ממש לפני הכניסה למערה. הצרכים שלנו מביאים איתם חיידקים אשר לא נמצאים בצורה טיבעית במערה והם משנים את האקולוגיה הרגישה מאוד לשינויים. בנוסף לזה, לריחות קשה מאוד לצאת ממערות וממערות זחילה עוד יותר.

-יש להביא אוכל אשר לא מלכלך על מנת לשמור על הסביבה הביולוגית. למשל סנדוויץ עם ממרח כמו שוקלוד או ריבה (שגם מכילים הרבה אנרגיה זמינה לגוף) או חטיפי אנרגיה לספורטאים, אשר לא משאירים פרורים.

-לא צועקים בתוך מערות. זה מזיק לעטלפים נזק בלתי הפיך

-לעולם לא מאירים על עטלפים אור ישיר מפני שזה מזיק להם

-לא מדיליקים נרות או אש במערה ולא רק בגלל המחסור בחמצן! אלא גם בגלל נזק לסביבה הבילוגית הרגישה לכל שינוי גם הקטן ביותר.

-בתוך מערה מתקדמים בקצב איטי וזהיר. עדיף שהטיול יקח עוד שעה מאשר להחליק.

-עוזרים ומפנים את הדרך לקבוצות מטיילים אחרות. זכרו אתם כמעט אף פעם לא לבד.

-לא משאירים לכלוך משום סוג שהוא במערה. גם לא חתיכת מלפפון קטנה, ובטח שלא ליכלוך מוצק.

 

ציוד הצילום הדרוש לצילום במערות

-עדיפות למצלמה עמידה בפני לחות וטיפטוף של טיפות מים מהתיקרה

-שלושה פלשים או יותר בהתאם לגודל המערה וטרגירים

-רגליים לפלשים לצורך מיקום נח שלהם לאורך המערה

-חצובה למי שרוצה וחשוב לו להגיע לדיוק בתהליך הצילום

-סוללות למצלמה ולפלשים, מעבר לתפעול הרגיל

-כפפות דקות לצילום

 

****מסלול זה הוא מסלול מעניין לצילום ולכן הוספתי אותו כחלק מהכתבות בנושא של איפה מעניין לצלם. אך מסלול זה הוא לא הסבר על כיצד לטייל במקום והטיול בתוך המערה הוא על אחרוייתכם הבלעדית!!!!


****לשעורים פרטיים בצילום מערות ושימוש נכון בתאורה במהלך צילום במערות אפשר לפנות אלי.

****תודה מיוחדת לחברת Ferrino Israel על העזרה בהכנת הכתבה




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.