01 Sep
01Sep


מקום לצלם בו- שתי מערות ביום אחד

הפעם אני שולח אותכם לצלם שתי מערות ביום אחד. הראשונה היא מערה המתאימה לטיולי משפחות, והשניה דורשת מאמץ, כולל זחילה בכניסה. היתרון בשתי המערות האלו הוא שבעונה הזאת, גם אם ממש חם, וגם אם אתם בשיא הקיץ, תמיד יהיה שם קריר ונעים לצלם. החיסרוונות הם, שבמערה הראשונה יכול להיות שיהיו הרבה אנשים, ובמערה השניה יהיה צורך להתאמץ.


מערת ראש הניקרה

מוקדם בבוקר מערת ראש הניקרה עוד ריקה ממטיילים. יש מעט מאוד מטיילים שמחכים מחוץ לדלת להכנס פנימה. למעשה כמעט ואין בכלל, ולכן זה הזמן הכי טוב להכנס פנימה ולצלם. אז תקומו ממש מוקדם ותעמדו על הדלת ותחכו לרגע שהמערה נפתחת. דבר זה יאפשר לכם לצלם בנחת מבלי שמטיילים אחרים מפריעים לכם לעבוד.

במערת ראש הנקרה יש קטעים עם הרבה אור שמש שנכנסת למערה מהפתחים הרבים שמי הים גילפו בצוק, ובו בזמן יש קטעים חשוכים מאוד שנובעים מכך שבסופו של דבר מדובר כאן במערה לכל דבר. זה מייצר בעיה לא קלה בצילום, ויש שתי דרכים לפתור את הבעיה הזאת. הראשונה היא לעבוד ב Bracketing, כלומר לייצר חמש תמונות. חמש התמונות מורכבות מתמונה ראשונה בה פנים המערה לא חשוכים והרקע מאחור צרוב, ואז בהדרגה העלאה של מהירות הסגר, עד שהחלק שהאור נכנס דרכו לא יהיה צרוב. את כל התמונות מכניסים לתוכנה לעיבוד תמונה, ועושים HDR. הבעיה במערת ראש הנקרה, היא שאור השמש נכנס בכזאת עוצמה, עד שהחלק המואר מייצר Flares  חזקים מאוד. כך שהדרך הכי טובה להתמודד עם הבעיה הזאת היא לעבוד עם שניים עד שלושה פלשים, ולעבוד במהירות סגר שמתאימה לבטל את הצריבה של מקור האור, ולהאיר עם פלש (בצורה מדוייקת) את פנים המערה. כמו שאתם מבינים יש צורך להגיע מוקדם על מנת שאנשים לא יפריעו לצלם עם פלשים.

הציוד הדרוש: חצובה, עדשה רחבת זוית (מומלץ), פילטר ND לחשיפות ממושכות, שלט אלחוטי, 2 פלשים עם תריגרים וסבלנות.

****אני ממליץ גם לבקר בחוף ראש הנקרה באותה ההזדמנות שאתם שם






מערת נמר

מערת נמר היא מערת זחילה, והיא חשוכה יותר מהלילה. למעשה ברוב המערה אין אור שמש שמגיע פנימה, וללא פנס ראש אי אפשר להכנס פנימה. המערה כל כך חשוכה שלא משנה כמה זמן תעמדו בפנים ותתנו לעיניים להתרגל לחושך, עדיין תראה חשכה מוחלטת, והיא לא מומלצת לקלסטרופובים. עם זאת, למי שאין קלסטרופוביה המקום מדהים לצילום, והיא חוויה אמיתית ואתגר צילומי לא פחות.

על מנת להגיע למערת נמר יש צורך בהליכה רגלית. היתרון במערה הוא שאפשר להגיע לשם בכל שעות היום, מפני שאין שם מטיילים רבים כמו במערת ראש הניקרה. גם בתוך המערה הזאת המקום קריר מאוד, ומתאים גם לימי הקיץ החמים ביותר בשנה. אם זאת, חשוב לדעת כי המערה מאוד לחה ומזיעים שם הרבה.

הגעה: כאשר יורדים מראש הנקרה על כביש מספר 4. פונים שמאלה לכביש 899 ומשם פונים שוב שמאלה לפניה למערת קשת. הפניה יוצאת קצת אחרי צומת חניתה (בערך 3 קילומטר אחרי הצומת). הכביש מתפתל ועולה, ובשלב מסויים לקראת סוף העליה תוכלו לראות נקודת עצירה עם נוף וסימון שבילים אדום עם שלט בצד ימין שלכם. חנו את הרכב שם, וחצו בזהירות את הכביש, אתם תכנסו לשביל הירוק שמספרו 12210 (מפת סימון שבילים מספר 2). אחרי הליכה של קילומטר על השביל הירוק תראו שלט ואת הכניסה למערת נמר בצד ימין שלכם. השביל צר ומוצל ברובו.


הכניסה למערה דורשת זחילה על הגחון למרחק של כשלושה מטר. יש צורך לדחוף את התיק קדימה ואז להזדחל אחריו. אחרי קטע זה המערה נפתחת ואפשר לעמוד. החלל הזה של המערה עדיין מואר באור שמש. אני מצאתי אותו פחות מעניין לצילום בנקודה הזאת.

המערה מסומנת במחזירי אור על הקירות של המערה. סימון זוהר לבן הוא הדרך המעגלית לכייון אחד והמחזירי אור האדומים יוצרים מסלול מעגלי זהה לכיוון השני. תבחרו צבע ותדאגו לדבוק בו. (אני אתייחס בכתבה לסימון הלבן).

פונים ימנה ומתחילים לרדת. ישנם עמודי נטיפים וסלעים לכל אורך הירידה, ועכבישי רעדנים יפים לאורך החלק הזה. המערה הופכת להיות חשוכה מהר מאוד. זה גם המקום לצלם את המערה מפנים כלפי חוץ, ולייצר צללית שחורה ביחס לאור הנכנס מעל הראש.

המערה ממשיכה לרדת ולפנות ימינה, כך שנוצר מסלול מעגלי. אחרי כמה מטרים של ירידה בסלעים, בקטעים צרים (לא יותר מידי), שבהם מורידים לפעמים את התיק לפני שאתם יורדים, מגיעים לחלל גדול וגבוה מאוד (כמה מטרים), ושם יש נטיפי סלע גדולים מאוד ועמודים רחבים. זה המקום למקם את החצובה ולצלם. אני ממליץ להביא לפחות שלושה פלשים, ואפילו חמישה פלשים, על מנת להאיר את החלל הגדול. כשמצלמים מערה חשוב שלא להאיר את כולה בצורה אחידה ולשמור על קטעים חשוכים, על מנת להדגיש את הנפח שלה, את גודלה ואת המבנה הגאולוגי שלה. מומלץ להאיר את המערה בצורה מושכלת ולא סתם.

***במערה יש טיפות מים שיורדות מהתקרה. תבדקו שמצלמה לא יושבת דוקא מתחת לנקודת כזאת שלא להרטיב אותה סתם. בנוסף לזה יש לחות גבוהה במערה ותדאגו לייבש את ציוד הצילום אחרי שצילמתם במערה.

אחרי סידרה של צילומים בחלל הגדול, סימון מחזירי האור מפנה אתכם ימינה לנקודת טיפוס על סולם בתוך ערובה צרה. אפשר לטפס את הערובה עם תיק גב עלייכם, אם כי זה קצת צפוף בחלק מהמקומות. הערובה לא גבוהה מידי, ובקצה הערובה יש חלל קטן מאוד יפה לצילום. אני חיברתי את החצובה עם חבל לנקודת עגינה, כדי שהיא לא תיפול לי במהלך הצילומים. אפשר גם להעזר במי שנמצא איתכם, בשמירה על החצובה. לאחר הקטע הזה יש פתח צר (לא יותר מידי) שמוציא אתכם אל מחוץ למערה, בחזרה למשטח הזחילה בכניסה.

הציוד הדרוש: חצובה, עדשה רחבת זוית, עדשת מקרו לצילום הרעדנים בכניסה למערה, שלט, פלשים (לפחות 3), טריגרים, מים ואוכל, שקית אשפה, חטיפי אנרגיה, פנס ראש עליכם כל הזמן, פנס ראש נוסף ליתר ביטחון (אתם לא רוצים להתקע שם ללא אור), סוללות נוספות, חולצה שרוול ארוך ומכנסיים ארוכים (גם בשיא הקיץ במערה קריר ובמערה זוחלים עם בגדים ארוכים). אין צורך בקסדה או ציוד גלישה למערת נמר.

כללי התנהגות במערות זחילה: מודיעים למישהו לאיפה אתם נכנסים כמה דקות בודדות לפני שאתם נכנסים פנימה, ומתי זמן החזרה שלכם (השהייה במערה כולל זמן לצילומים יכולה להמשך עד 5 שעות). לעולם לא נכנסים לבד לתוך מערה! חייבים להביא מים. להביא חטיפי אנרגיה (חטיפים לספורטאים ולא מה שקונים בסופר), למקרה ויגמר לכם הכח או תתעכבו במערה בגלל פציעה או כל סיבה אחרת). חובה להיות עם פנס ראש עליכם, ושהוא דולק לכל אורך השהיה במערה! חייבים להגיע עם פנס ראש נוסף בתיק וסוללות נוספת. אסור להשאיר פסולת בתוך מערה! אסור להשאיר צרכים בתוך מערה. תעשו אותם לפני שאתם נכנסים פנימה! במערות יש מערכות אקולוגיות יחודיות שחשוב לשמור אלייהם כמו שהם. אם אתם לא בטוחים אל תכנסו. מומלץ להגיע עם מישהו שכבר היה במערה בעבר ומכיר את הדרך בפנים. למערות לא נכנסים בחודשי החורף בגלל שנת עטלפים. בין חודשי נובמבר למרץ הכניסה למערות אסורה גם אם אין שער או שלט במקום!


*****לשעור בנושא צילום מערות. כיצד לצלם נכון, איך להשתמש בפלשים ולבנות מערך פלשים מושכל בצילום מערות ולחויה של פעם בחיים. מוזמנים לפנות אלי




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.