22 Sep
22Sep


מתי לשדרג את המחשב ומה לשדרג

אחרי כמה שנים כל מחשב גם המתקדם ביותר שיש מתחיל להוריד את קצב העבודה שלו ונראה שהוא מתעייף ואז יש שני אופציות לטפל בבעיה הזאת. הראשונה וברוב המקרים הכי הגיוני היא לקנות מחשב חדש והאופציה השניה היא לשדרג את המחשב. אז נשאלת השאלה מתי אפשר לדעת אם לשדרג את המחשב או שפשוט כבר אין טעם יותר וכל מה שנותר זה להחליף אותו.

***הכתבה מתייחסת למחשב שולחני (עמדת עבודה ניחת) מפני שלרוב מחשב נייד לא כדאי לשדרג אותו. החלקים כל כך יקרים שעדיף להחליף וזהו.

בגלל שלרוב לוקח הרבה זמן עד שבאמת "נמאס" מקצב העבודה של המחשב כבר עדיף להחליף אותו. רוב האנשים לא מתעוררים בזמן ואומרים אוקי, הוא עובד לאט בו נטפל בזה. אלא מתרגלים לקצב האיטי שלו ולא עושים עם זה דבר עד שקצב העבודה הופך לבלתי נסבל. למעשה אחרי חמש שנים לרוב כבר אין טעם לשדרג אלא כבר עדיף להחליף אותו. אלא אם כן מדובר במחשב שמלכתחילה נקנה עם לוח אם חדיש ואיכותי ומעבד מספיק חזק וספק כח מספיק חזק בדרגת זהב ומעלה (אני שולח אתכם לכתבה בנושא). אז אולי באמת אפשר וכדאי לשדרג את המחשב עד רמה מסוימת. דבר נוסף שמשפיע הוא תחזוקת המחשב השוטפת. מחשב שלא נפתח מידי כמה חודשים על מנת לנקות אותו מבפנים לרוב יהיה במצב קשה יותר ממחשב שמנוקה בצורה קבועה. אחת לכמה חודשים אני דואג לפתוח את המארז של המחשב ולנקות עם מברשת עדינה את החללים של המחשב ואז בעזרת ספריי לחץ אוויר ייעודי לנקות את לוח האם והחלקים האחרים (לא מנקים את אזור המאוורר של המעבד זה לא בריא לו).


דבר נוסף שמשפיעה זה גיל המחשב. מחשב בין שלוש שנים יש באמת מקום לשדרוג המחשב ברוב המקרים. זה כמובן אומר שאתם צריכים להתעורר בזמן ולא לדחות את הטיפול במחשב אבל שלוש שנים זה עוד סביר. במחשב בין חמש שנים. כדאי לחשוב פעמיים. אם לוח האם מספיק חזק ומתקדם ומסוגל להתמודד עם מאיץ גרפי חזק וספק הכח גם כן חזק מספיק ויש לכם מעבד מספיק חזק (יש הבדלים בין הדגמים השונים) אז יש מקום לשדרוג. מחשב בין שבע שנים ומעלה כבר אין טעם לשדרוג של המחשב והייתי מחליף אותו. הוא כבר לא יהיה שווה את המאמץ ואת ההשקעה הכספית.


אז מה אפשר וכדאי לשדרג

זיכרון ראם זה אחד הדברים הראשונים ששווה לשדרג. זיכרון ראם של 32 גי'גה לרוב לא זקוק לשדרוג אבל אם אתם יושבים על זיכרון של 16 גי'גה אז הייתי קונה עוד שני כרטיסי זיכרון של 8 גי'גה להכפיל את הזיכרון ראם ולהרים את קצב העבודה בתהליכי עיבוד תמונה.

גם מאיץ גרפי הוא דבר שנכון לשדרג אותו. זיכרון גרפי של 4 גי'גה בהחלט ירים את המהירות הכללית של מהירות המחשב בכל הקשור לעיבוד תמונה. מפני שזה יוריד עומס מהמעבד של המחשב. מערכת קירור יעילה יותר גם דבר נכון להכניס לשיקול מפני שמחשב עם מעבד קר הוא מחשב מהיר. כמה שיותר חם למחשב ככה הוא יעבוד לאט יותר. ודבר אחרון שכדאי לשקול לעשות הוא פרמוט של כל מחשב שולחני וגם מחשב נייד. לרוב התוכנות כולם לאורך זמן צוברות מידע ווירוסים שמורידים מאוד את קצב העבודה של המחשב

דבר אחרון שכדאי לחשוב על שדרוג שלו (ויחסית לא עולה הרבה היום) זה הכונן הקשיח. עבודה עם כונן פלש במקום הדגם הישן (כונן מסוג DDR כבר לא נהוג להתקין במחשבים) ירים את קצב העבודה בצורה משמעותית. וגם כונן פלש אחרי שלוש שנים מתחיל להתעייף. להחליף את הכונן הקשיח לאחד חדש יעשה פלאים במחשב.


לסיכום

מחשב בין שלוש שנים שמתחיל להוריד קצב עבודה כדאי לשדרג אותו. אבל בתנאי שאתם לא מחכים זמן ממושך מידי בתהליך. מחשב בין חמש שנים אפשר לשדרג אותו אבל זה אך ורק בתנאי שלוח האם המעבד וספק הכח מספיק חזקים ואיכותיים. אחרת כבר אין טעם לעשות איתו משהו. מחשב שולחני ישן יותר מחמש שנים כבר לא כדאי להתעסק עם שדרוג אלא החלפה של כל המחשב. מחשב נייד אני לא חושב שיש טעם לשדרג. החלקים כל כך יקרים שזה כמעט אף פעם לא יהיה שווה את ההשקעה הכספית


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.