22 May
22May

פלוסים ומינוסים בעדשות פריים

רוב הצלמים מעדיפים לעבוד עם עדשות זום וברור גם למה. בכל עדשת זום יש למעשה מספר אורכי מוקד בעדשה אחת . לדוגמה בעדשת זום של 24-70 מ"מ יש את כל אורכי המוקד שבין עדשה רחבת זוית באורך מוקד של 24 מ"מ ועד עדשת טלפוטו של 70 מ"מ. דבר זה כמובן מונע את הצורך ללכת אחורה וקדימה וגם להחליף עדשות בין צילום תמונה כזאת אחרת וזה יתרון גדול מאוד ועם זאת יש הרבה צלמים מקצועיים שמעדיפים לעבוד עם עדשות פריים (אם כי בארץ זה פחות נפוץ) אז למה זה? למה לא לעבוד עם עדשות זום בלבד?

עדשת פריים באורך מוקד של 23 מ"מ של חברת פוג'י


עדשות זום

יש מגוון גדול של עדשות זום בשוק ומה שמייצר את ההבדלים הם טווח הזום והאיכות האופטית. הבעיה של האיכות האופטית נובעת מכך שהעדשה בנויה מעדשות (הזכוכיות שבתוך העדשה) לא טובות מספיק וממבנה העדשה ואת הבעיה הזאת אפשר למצוא במגוון גדול של עדשות ללא קשר לאורכי המוקד שלה. כלומר לכל אורך טווח הזום שלה. הבעיה השניה היא טווח הזום הגדול מידי. כמה שטווח הזום יהיה גדול כך קשה יותר לשמור על איכות אופטית טובה לכל אורך הזום. לדוגמה אני אקח עדשה עם טווח זום מוקצן כמו עדשת ה 18-300 (שיש למספר יצרנים כגון ניקון טמרון ועוד) על מנת שהעדשה תוכל לצלם באורך מוקד של 18 מ"מ יש צורך להרכיב על החלק הקדמי של העדשה אלמנט קמור שמתאים לרוחב זווית של 18 מ"מ אבל הבעיה מתחילה כאשר עוברים לאורך המוקד של ה 300 מ"מ בזום. אז לא משנה כמה האלמנטים בתוך העדשה יהיו טובים עדיין האלמנט הקדמי יתאים לעדשה רחבת זווית מה שייצר תמונה לא אידיאלית מבחינה פיסיקלית וזה כמובן יראה בתוצאה הסופית. בעדשות זום עם טווח קטן יותר כגון ה 24-70 מ"מ קל יותר לשלוט באיכות העדשה מפני שהאלמנט הקדמי לא קמור מידי ביחס לאלמנט שצריך להיות לעדשת 70 מ"מ. אבל עדיין הבעיה קיימת. בעיה נוספת שיש בעדשות זום היא הצמצם. על מנת לשמור על צמצם פתוח לכל אורכי המוקד (כלומר צמצם 2.8 גם ב 24 מ"מ וגם ב 70 מ"מ יש צורך לייצר עדשה גדולה וכבדה וכמובן לא זולה במיוחד. כדוגמה מוקצנת אני אתן את עדשת הסיגמה עדשת ה 800-1200 מ"מ עם צמצם 2.8 לכל אורך הדרך. יש לה שתי בעיות עיקריות. הראשונה גודלה העצום היא שוקלת בהתאם והיא מגיעה למשקל של 10 קילו ושתיים המחיר שלה שכמו שאתם מבינים היא לא הכי זולה בעולם. אז אומנם זאת דוגמה מוקצנת אבל אתם מבינים את העיקרון. עכשיו גם ברור יותר למה אין עדשת זום עם צמצם 1.4 לכל אורך הדרך. זה לא בגלל שאי אפשר לייצר עדשה כזאת אלא בגלל העלות של העדשה, המשקל שלה ונוחות העבודה אף אחד לא יקנה אותה, ועדיין עדשות זום נוחות יותר לעבודה. אם שמים את כל הנאמר בצד

עדשת 24-70 מ"מ של ניקון


עדשות פריים

הדבר שהכי מפחיד אנשים בעבודה עם עדשות פריים זה שיהיה צורך לקנות הרבה עדשות במגוון גדול של אורכי מוקד ולא רק שיהיה צריך לסחוב אותם כל הזמן על הגב אלא גם יהיה צריך להחליף אותם בשטח ללא הפסקה תוך כדי צילום (דבר שלא רק מסבך את העבודה אלא גם מכניס לכלוך לחיישן כל הזמן וכמובן משקל ותקציב.) אבל המחשבה הזאת נובעת מאי הבנה על כיצד עובדים. ועד כמה אתם כבר עברתם את שלב "החובב צילום" שזה שלב שיכול להשאר תמיד כי ככה נח לנו וכיף לנו וזה שלב שיכול לעבור מהר מאוד (חשוב להבהיר כי להיות חובב צילום זאת לא מילה גסה אלא זאת צורת עבודה שפשוט נח להיות בא). עם השנים חלק מהצלמים מתחילים להתאהב בתחום צילום או כמה תחומי צילום ספציפיים. לדוגמה צילום ציפורים, או צילום מקרו, יש שמגלים עם השנים שצילום אורבני הוא מה שהם הכי אוהבים וכל השאר פחות מעניין אותם. ברגע שמגיעים לשלב שבו מתחילים להתעסק בתחום צילום ספציפי או תחומי העיניין בצילום  אז זה הזמן להתחיל לשקול לקנות עדשות פריים ולהתחיל "לשחרר" את עדשות הזום.

אני אסביר למה ואיך. לדוגמה אם צילום ציפורים ומקרו הוא שמעניין אותכם ובזה אתם עוסקים הכי הרבה (גם לא ברמת המקצוע אלא באמת מתוך כיף) אז עדשה טלסקופית טובה ועדשת מקרו טובה זה כל מה שאתם צריכים. מקסימום עוד עדשת 50 מ"מ או 35 מ"מ וזה הכל. כך שלוש עדשות פריים טובות זה כל מה שאתם צריכים. אם צילום נוף מעניין אותכם. אז עדשה רחבת זוית אחת ועוד עדשה חצי טלסקופית כמו 135 מ"מ ומקסימום עדשת 35 מ"מ זה כל מה שאתם צריכים. צלמים אורבנים מצלמים המון עם עדשת 35 מ"מ מפני שהיא ברוחב זווית שמתאים לטפוס את כל הרחוב ועוד עדשה אחת של 135 מ"מ לעשות זום על פרצוף כזה או אחר (אם כי הצלמים המקצועיים פשוט מתקרבים לדמות ולא מצלמים מרחוק בחשש). אז כמו שאתם רואים ברגע שאתם מוצאים את התחום הרלונטי לכם עדשות פריים יוכלו לספק אותכם. ובכל זאת עדשות זום נוחות יותר. אז מה בכל זאת היתרונות בעדשות פריים על זום? ובכן התשובה היא באופטיקה המשובחת. בעדשת פריים באורך מוקד של 35 מ"מ כל האלמנטים בתוך העדשה בנויים בדיוק להתאים לאורך מוקד זה כך שהאופטיקה כבר מוצלחת יותר והתמונות יצאו יותר טוב. גם הצמצם יכול להיות פתוח יותר ולהגיע ל 1.4 ובחלק מהעדשות גם לצמצם 1 ולאפשר לצלם עם עומק שדה מאוד רדוד או בתנאי תאורה קשים. העדשה תיהיה קלה יותר ונוחה להסתובב איתה ובגלל שעדשות זום איכותיות יקרות יותר מטבעם אפשר במחיר הזה לקנות עדשת פריים ממש איכותית למעשה הרבה יותר איכותית מכל עדשת זום שקיימת בשוק. התוצאה הסופית היא שאתם תתחילו לעבוד עם עדשות ברמה הגבוה ביותר ולקבל את התוצאות הטובות ביותר וכמובן לסחוב פחות על הגב, לשמור עדשות על המדף ולצאת לשטח עם תחושת קלילות.

צולם עם עדשת פריים של 11 מ"מ


סיכום

אני יודע שלא כולם רואים חוסר חדות בתמונות או מריחות ומטיחות של התמונה גם לא על הצג וגם לא בדפוס. אבל זה לא אומר שהבעיה לא קיימת. כמובן שזה לא אומר שאתם לא בסדר אם אתם לא רואים את הבעיות האלא אבל אם אתם רואים אותם אז זה הזמן לקחת את עצמכם בידיים. גם א אתם עדיין אוהבים לצלם הכל מהכל אז אין סיבה לשים בצד את עדשות הזום. אבל אם אתם כבר זמן מה מתמקדים בתחום ספציפי אז אני ממליץ לכם להתחיל לשקול עדשות פריים

צולם עם עדשת פריים של 87 מ"מ



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.