Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G ED


 

Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G ED

הייתכן שאני עומד לתת ביקורת שלילית על אחת העדשות הטובות ביותר של ניקון? עדשה שזוכה כמעט רק לביקורת חיובית? הייתכן שאני אקבל ביקורות שליליות בעצמי על כך? ובכן לשאלה הראשונה התשובה היא כן. ולשאלה השניה יש סיכוי טוב שגם כן.

מבנה העדשה

העדשה גדולה במיימדיה ובצדק. על מנת לקבל תמונות חדות יש צורך באלמנטים טובים ואלמנטים טובים שוקלים הרבה והם לא קטנים. אחרי הכל העדשה חדה. האלמנט הקידמי גדול מימדים על מנת לייצר כמה שפחות עיוותים ולשמור על חדות ולהקטין הצללות בפינות הפריים. העדשה עמידה בפני אבק וטיפטוף כך שאפשר לעבוד איתה בכל מזג אוויר כולל שלג.

רוב העדשה עשוייה פלסטיק. (אומנם פלסטיק עבה וקשיח מאוד. אבל עדיין פלסטיק.) ואני חושב שבמחיר הזה מגיע לצרכן לקבל יותר מתכת מפלסטיק וחבל שניקון בחרו לחסוך כאן.

אי אפשר להרכיב פילטר על גבי האלמנט הקידמי בגלל הקמירות שלו. וזה מינוס. אומנם אפשר להרכיב פילטרים בעזרת מיתקן יעודי אבל זה מסבך ומסרבל את העבודה. למי מכם שחושב שאין בררה אני ממליץ להסתכל על עדשת ה 15ממ של חברת צייס ששם יש אפשרות להרכביב פילטר מתברג. כך שזה לא תרוץ. ואני חושב שניקון היו צריכים לפתור בעיה זו. בעיה נוספת - אי אפשר להרכיב פילטר על האלמנט הקידמי ולכן אי אפשר להתקין פילטר מגן ,ובגלל שהעדשה מצופה בשכבה חיצונית רגישה אז שריטה קלה תגרום לכם לזרוק את העדשה או לשלוח ליפן במשלוח יקר לצורך החלפת האלמנט הקידמי וחבל מאוד שכך!

בעיה נוספת ובעייתית בעדשה היא עומק מגן השמש ביחס לאלמנט הקידמי.

כמו שאתם רואים מהתמונה למעלה, באורך מוקד של 24 ממ גובה מגן השמש מושלם. והוא לא מייצר הצללות ומגן היטב מפני חדירה של אור מהצד לתוך העדשה. למעשה הדבר הזה נכון לאורכי מוקד של 20ממ עד 24 ממ. אבל הבעיה מתחילה מאורכי מוקד של 18ממ ומטה. כך שבכל הטווח של 14ממ ועד 18ממ העדשה בעייתית בצילומי אור יום וזה מגוחך כמו שאתם רואים בתמונה למטה באורך מוקד של 14ממ (ששם הבעיה הכי בולטת) האלמנט הקידמי יוצא על מחוץ למגן השמש כך שאור חודר בקלות פנימה מהצד ומייצר החזרי אור והבזקי אור מוגזמים שלא ניתנים לשליטה. עד כדי כך שבאור יום אני צילמתי רק עם הגב לשמש. כי כשמצלמים עם הפנים לשמש או כאשר השמש נמצאת מהצד חוטפים הבזקי אור אלימים עד שכבר מקבלים תמונה לא שמישה בכל רמה שהיא. למעשה זאת אחת הסיבות העיקריות שבסופו של דבר מכרתי אותה. בכל פעם שצילמתי איתה ביום הייתי צריך לשים לב לזוית שלי ביחס לשמש ולהתאים את הצילום למגבלות העדשה במקום שאני אצלם איך שאני רוצה. ובגלל שיכולתי לעבוד איתה בנוחות רק באורכי מוקד של 20ממ עד 24ממ הבנתי שזה מגוחך לצלם עם עדשה שחצי מהטווח זום שלה לא שמיש לי ובחרתי להחליף אותה לפריים של 20ממ עם צמצם 1.8. הסיבה השניה היא שלא היית לי דרך לשמור על האלמנט הקידמי. אם כי זאת בעיה "קטנה" יחסית.

חדות ועבודה בצמצמים פתוחים

העדשה חדה לכל אורך טווח הזום גם בצמצם פתוח לגמרי. ברוחב זוית מקסימלי של 14ממ יש חוסר חדות ברור בקצוות הפריים. אבל עדיין העדשה עובדת לא רע בהתחשב בכזה טווח זום. אני מצרף מספר צילומים מאחד החדרים אשר סגורים לציבור המבקרים בכניסית יוחנן במדבר המפורסמת בעין כרם. אחת מהכנסיות הכי מתויירות באזור ובארץ בכלל. באחד מהביקורים שלי באזור בעזרת אחד הנזירים במקום קיבלתי אישור להכנס לאחד החדרים שמשם יוצאים כל הטקסים בחגים השונים. החדר הראשון הכיל ספר שירה גדול מהמאה ה 19. הספר שמור ממגע במהלך היום יום ורק בחגים הוא יוצא מהחדר לחלל הכניסיה. ומשם קיבלתי אישור מיוחד להכנס לאחד המקומות השמורים יותר ,שלא לכל הנזירים מותר להכנס וזה החדר ששמורים בו גלימות עשויות מזהב טהור שנתפרו במאה ה  15. הבגדים שמורים מאחורי זכוכית ונלבשים פעם בשנה על ידי ראש המנזר בלבד. כל הצילומים נעשו עם ה 14ממ ובצמצם פתוח לחלוטין




לסיכום

עם כל זה שהעדשה חדה מאוד לכל אורך הזום שלה וגם בצמצם פתוח לחלוטין היא עדיין סובלת מבעיות שלפי דעתי הופכות אותה לעדשה שלא שווה את המחיר הגבוה שיש לה. הבעיות הם שרוחב זוית של 14ממ יש לה בעיות של מתיחת ומריחת התמונה בצורה מוגזמת (אפשר לראות את זה בצורה ברורה בתמונה עם הדלי המצורפת) מזה שאין שום דרך להגן על האלמנט הקדמי מפני שריטות. בטווח שבין 14ממ לבין 18 ממ היא סובלת מאוד מבעיות של חדירת אור רצינית כל כך עד שאי אפשר לעבוד בטווחים האלה אלא אם כן השמש מאחור (גם בעבודה עם פלשים בצילומי דירות נתקלתי בבעיה הזאת.) האלמנט הקידמי מקבל באהבה רבה לחות מטל ולא ממהר להפתר ממנו וכך הוא נשאר רטוב מאוד ולא מאפשר עבודה. למעשה יש צורך במאמץ לא קטן להפתר מלחות שנופלת על העדשה. אני גם חושב שלעדשה באיכות כזאת מגיע לה להיות מאלומיניום ולא פלסטיק.






הערות: השאר תגובה

* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.