23 Aug
23Aug

Paletton Colors

שילוב נכון של צבעים בתמונה יכול להשפיע מאוד על התוצאה הסופית ועל כמה התמונה תיהיה נעימה או לא נעימה בעין והאם הצופה יוכל לאהוב אותה או לא. הדבר נכון לא רק בצילומי מוצר וסטודיו אלא גם בצילומי טבע, צילומי נוף וכמובן צילום אורבני. לוקח זמן להבין איזה גוונים מסתדרים טוב אחד עם השני, ולתחילת הדרך אפשר להשתמש באתרים מקצועיים בנושא. אני עדיין משתמש מידי פעם באחד האתרים האלה בצילומים, כאשר אני צריך להגיע לדיוק בגוונים. אלה אתרים שהרבה מעצבי פנים מקצועיים משתמשים בהם. האתר שאני הכי אוהב ונח לי לעבוד איתו הוא האתר של Paletton, אחת מהחברות המקצועיות בתחום (דרך אגב בכל פעם שאתם הולכים לקנות צבע לבית הבסיס לטבלת הגוונים מגיע מהם גם אם אתם מסתכלים על טבלת צבעים של חברת RAL עדיין המקור מגיע מחברת Paletton). ישנם עוד שני אתרים טובים למטרה הזאת והם Adobe Kuller ואתר Adobe Color. אם כי הם קצת פחות נוחים לי לעבודה.

משחק של שלושה צבעים


כיצד להשתמש

השימוש בגוון בודד הוא קל. כאשר בוחרים את הגוון הרצוי האתר מציע את כל תתי הגוונים שיהיו נעימים בעין כאשר הוא לא גולש לתתי גוונים נוספים. אבל האתר כן בוחר תתי גוונים ספציפים, אם בהירים ואם כהים, כמו בדוגמה של הגוון הסגול שבחרתי. דבר זה יעיל מאוד בעיבוד תמונה של צילום נוף בזריחה, כמו התמונה שצולמה בכינרת עם אור ראשון של בוקר


כמו שאתם רואים, ההבנה של תתי הגוונים מאפשרת עיבוד תמונה "שקט" לעין שזה מתבטא בבחירת הטמפרטורה הנכונה וטווח דינמי נכון לייצר את תתי הגוונים הרצויים


אם זאת, במציאות לרוב כמות הגוונים היא גדולה יותר מאשר בצילומי זריחה בימים צלולים, ואז יש צורך להתייחס לכמה גוונים ביחד. גם במקרה הזה לאתר יש שני כלים יעילים מאוד לעבודה. הראשון הוא השימוש בשלושה צבעים, והשני הוא שימוש בארבע צבעים. כאשר בשני המקרים אפשר להזיז כל אחת מהנקודות למקום אחר. חשוב לזכור שיש גוונים שעלולים להתנגש אחד בשני ולהפריע. על מנת להמנע מזה, אני אשים צבע חוצץ בין השניים. לדוגמה, צהוב וסגול לא הולכים ביחד. אבל אם יהיה איזה גוון של כחול, לדוגמה, בין השניים אז יהיה אפשר להתגבר על הבעיה. כמו בתמונה הזאת שהירוק והורוד מתפקדים כצבעים מקשרים בין הצהוב והסגול.

את קו המחשבה לגישה זאת אפשר לקחת מהטבלה עם ארבע הנקודות. כאשר הגוונים "המחברים" בין הסגולים לצהובים הם הירוקים והורודים. כמו בתמונה הזאת  (אומנם בטבלת הצבעים אנחנו לא רואים בדיוק את הגוונים שצילמתי איתם אבל הכיוון של בחירת תתי הגוונים מגיע מתוך הטבלה)

דוגמה נוספת בצילום נוף אפשר לראות בתמונה הבאה, כאשר האיזון בין הגוונים השונים נראה נכון, וכמובן שאפשר לראות את זה בתתי גוונים בטבלת שלושת הצבעים שצירפתי. כאן מדובר על צילום שקיעה. זווית הצילום, בחירת האובייקטים לצילום, וההחלטה האם להכניס סלעים עם גוונים ירוקים או ללכת על סלעים עם גוונים חומים בלבד, הן ההחלטות החשובות בצילום, וזה משפיע על התוצאה הסופית. דבר זה נכון לא רק בצילומי זריחה ושקיעה, אלא גם נכון בצילומי נוף במהלך היום. כמו בתמונות הבאות



------------------------------------------------------------------------



שימו לב להתאמה של תתי גווני הירוק, הצהוב של החזזית והשמים לייצרת "זרימה של הצבע" בתמונה. תיקון של איזון לבן במקרה הזה עושה את ההבדל


בצילום אורבני זה כמובן מורכב יותר, ודורש הבנה מעמיקה יותר בתחום, ניסיון של זמן מה וכמובן לזכור את התתי גוונים על מנת לדעת מה הולך עם מה. זה לוקח זמן אומנם, אבל כמה שיותר תשחקו עם זה מבלי להתייאש ככה תדעו יותר. התמונה שצולמה בשוק בעכו העתיקה מראה כזה איזון (אני צירפתי גם את טבלת הצבעים על בסיס מורכב יותר של ארבע גוונים ביחד) הבחירה באותו הרגע להכניס את האלמנטים הנכונים לתמונה שייצרו את התתי גוונים הנכונים נעשתה כמובן בשטח, ולא בתהליך של עיבוד תמונה. חשוב מאוד לדעת ולהבין כבר בשטח מה יהיה נכון לצילום וכיצד. כשאני מלמד את תלמידי האומנות בנושא אנחנו עוברים על טבלאות הצבעים על מנת להבין כיצד לראות נכון בזמן אמת


תראו כמה שבחירה נכונה של גוונים מאפשרת לבחור ציבעוניות עשירה ובו בזמן איזון נעים לעין. גם בצילום האורבני הבא, הבחירה בזמן אמת להכניס לתמונה אובייקטים ספציפים שמייצרים גוונים ניבחרים, מאפשרת לייצר איזון ציבעוני נעים לעין. משחק מאוד עדין של איזון לבן יעשה את כל השאר. לא צריך להתעסק עם תיקוני צבע לכל גוון בניפרד




סיכום

אמנם כרגע יתכן שהשימוש בטבלה כזאת היא נראה מסובך, אבל זה רק בהתחלה (טוב...האמת שההתחלה הזאת יכולה להמשך כמה שנים טובות). קחו בחשבון שבצילומי סטודיו קל להשתמש בה, מפני שיש את כל הזמן שבעולם להתעסק עם התאמות צבעים. בצילומי נוף אפשר גם בקלות להגיע למצב שמתעסקים עם התאמת צבעים מפני שיש את כל הזמן שבעולם. אני ממליץ לשמור בפלאפון את הקישור שאני מצרף בסוף הכתבה על מנת שזה יהיה לכם נגיש גם כשאתם מחוץ לבית, ושתוכלו לדעת ולקבל עזרה בבניה נכונה של צבעוניות. נדיר שאני מגיע למצב שאני ממש משחק עם כל גוון בתמונה בנפרד, מפני שאין צורך בזה. זה יותר עניין של החלטה מה לצלם, מה להכניס לתמונה (מבחינת איזה אובייקטים), איזה זווית צילום לבחור ותיקון של איזון לבן, וזה מה שיוצר את האיזון הנכון. אני מצרף לכם קישור לאתר, שאותו אני ממליץ לשמור בפלאפון:

 https://paletton.com/#uid=1000u0kllllaFw0g0qFqFg0w0aF

להדרכות בנושא מוזמנים לפנות אלי





הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.