13 Sep
13Sep


איך מגיעים למצב שעוסקים במה שאוהבים

כל אחד היה רוצה להתפרנס ממה שהוא הכי אוהב לעשות. איזה תחביב כייפי שפתאום יהפוך למקצוע ואני כמובן מתייחס לצילום במקרה הזה. יש הרבה צלמים חובבים בכל מקום וטוב שככה. אני שמח שיש יותר ויותר אנשים שנחשפים לתחום הצילום ורואים כמה שהוא כיף וחוייתי. פעם הצילום היה פחות נפוץ מפני שהוא היה קשה יותר ובטח השימוש במצלמות מקצועיות שדרשו הבנה במשולש הזהב אחרת התמונות לא יצאו טוב. כיום עם המצלמות המודרניות יותר קל לעבוד מפני שאפשר לראות את התוצאה הסופית (או דיי קרוב לזה) כבר במהלך הצילום עצמו ולדעת היכן לתקן.

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8 - @f/2.8 @1/60 @ISO-2000


אז מה צריך לפני הכל על מנת להפוך לצלם מקצועי?

אני יודע שאני חופר לכם על זה הרבה אבל אי אפשר להתחמק מזה יש צורך בידע טכני בצילום ואני כמובן מדבר על הרבה מעבר לידע במשולש הזהב אלא גם על ידע פלשים ולא רק ברמה הבסיסית אלא לדעת היטב לשלוט בפלש אחד ובמספר פלשים אם זה בסטודיו ואם בצילומי חוץ. בנוסף לזה אם אתם מתכוונים להיות צלמי טבע או רחוב ואם אתם מתכוונים לעסוק באומנות יש צורך לדעת קומפוזציה לעומק ואומנות הוא בונוס נוסף. החשוב הוא להחשף לצלמים אחרים בתחום שמעניין אתכם ומעבר לזה על מנת לראות ולדעת מה קורה בעולם ולדעת מה לעשות שהוא יהיה חדשני ומעבר למה שקיים כרגע


צלם טבע או רחוב

על מנת להיות צלם טבע אם זה בעלי חיים ואם צלם נוף שמתפרנס מזה אז בעיקר צריך סבלנות והבנה שהסיכוי הוא קטן. פעם שהיה צורך בידע רב בצילום ושליטה מהירה מאוד בפוקוס ידני עם עדשות טלסקופיות עוד היה אפשר להתפרנס מזה בכבוד. זה אומנם לא היה קל אבל היה קל יותר למצוא עבודה בתחום. לפני המון שנים התפרנסתי מזה דרך מגזין צילום טבע כיום בגלל שהגישה לעדשות אוטופוקוס טובות היא קלה יותר (בזכות המחירים הנמוכים יחסית) ובזכות זה שמדובר בעדשות עם פוקוס אוטומטי מאוד יעיל ומצלמות טובות במחירים סבירים יחסית יש המון אנשים שעוסקים בתחום צילום טבע ולכן השוק מוצף בהם. לדוגמה מגזין טבע הדברים שפעם היה מעסיק צלמים מקצועיים מקבל היום כל כך הרבה כתבות בחינם שהוא לא צריך לשלם לאף אחד ויש קושי גדול במיוחד להתפרנס מזה. כך גם הדבר נכון כלפי תחום צילום נוף. שהיום לא רק שהגישה לעדשות איכותיות קלה יותר אלא בנוסף לזה קל להגיע למקומות יפים והרבה יוצאים לטיולי צילום בחו"ל כמו טיול צילום לאיסלנד ועוד מקומותאחרים ומדהימים בעולם כך שאתם הופכים לבסך הכל לעוד צלם

וצלמי רחוב או צלמי תרבויות גם הם כבר לפני כמה שנים פרשו מהמקצוע או עברו למקצוע אחר מפני שהם הפכו לחלק מהמון אנשים שעוסקים בצילום רחוב וכמובן צילום תרבויות וזה עוד תחום צילום שמאוד קשה להתקדם בו

Nikon D610 + Nikkor 80-200mm f/2.8G - @f/5.6 @1/500 @ISO-500


Fujifilm X-T2 + Fujinon 90mm f/2 - @f/8 @1/50 @ISO-200


צילום אירועים, הופעות והצגות

אז בנושא זה יש לי וידוי קטן וזה שמעולם לא אהבתי לעסוק בצילומי אירועים. לא הייתה לי את האהבה לתחום. שלא כמו צילומי הופעות שממש נהנתי מזה. לא אהבתי את ההצקות הבלתי פוסקות של המשפחה. לעומת זאת אהבתי את השיחות עם האומנים והכרות איתם. איפה שהו הרגשתי תמיד שאנחנו באותו הראש וכך היה עם צילום הצגות שגם שם ניתקלים ביוצרים שזה תמיד היה לי לתענוג רב. אבל ללא קשר אם אהבתי יותר או פחות לעסוק בזה בסופו של דבר היום צילום אירועים, צילום הופעות וצילום הצגות הפך למקצוע שכמעט ולא קיים. כמעט לכל זמר או להקה יש חבר עם מצלמה והם יקחו אותו ולא ישלמו לאיש מקצוע. גם רף האיכות בצילום (או הדרישה לכך) ירדה פלאים ומידי פעם שכן יוצא לי לצלם הופעה אז לפתע מבינים כמה איכות צלם מקצועי מסוגל להוציא ועדיין כמעט ואין עבודה בזה. בצילומי תאטרון ומחול נישארו כמה צלמים מקצועים בודדים שמחזיקים ביד חזקה (ובצדק) את העבודה שלהם ועושים כל מה שאפשר למנוע מצלמים אחרים להכנס לתחום ואני חושב שהם עושים את הדבר הנכון מפני שגם ככה אין הרבה עבודה בתחום. צלמי אירועים התרבו כמו פטריות אחרי הגשם רובם בתחילת דרכם או לא מקצועיים מספיק וזה לא מפתיע מפני שכולם מחפשים עבודה והשכר ירד פלאים בתחום. צלם שני יכול להגיע למשכורת של 600 ש"ח לאירוע שזה אומר ליום שלם מבוקר עד ערב ועוד יום של עיבוד תמונה אם תקחו בחשבון את העלות המטורפת של ציוד הצילום תוכלו לראות כמה שזה לא עבודה מכניסה יותר מידי ואם לשם אתם מתכוונים להגיע אז לא רק שאתם צריכים לא לצפות להרוויח הרבה אלא אתם חייבים להבין שידע טכני בצילום ובפלשים הכרחי במיוחד

Nikon D800E + Nikkor 80-200mm f/2.8G - @f/2.8 @1/200 @ISO-2500


אומנות

טוב אתם לא באמת חושבים שיש באמת עבודה כזאת "צילום אומנות" נכון? זה לא באמת מקצוע או לפחות סופר קשה להגיע למצב שמתפרנסים מאומנות אלא אם כן אתם מתכוונים לעסוק בללמד אומנות. אומנות עושים מתוך צורך להוציא משהו שיש בפנים או צורך בלתי נישלט "לדבר" העיסוק באומנות הוא לא באמת נישלט אצל מי שנימצא במקום כזה. אני  אנסה להסביר עד כמה זה קשה להגיע למצב שמצליחים להתפרנס מלהיות אומן או יוצר. תדמינו לעצמכם שאתם עושים תערוכה פעם בשנה בגלריה כזאת או אחרת שהסכימה שתציגו אצלה. עכשיו אתם צריכים או להוציא עוד כמה אלפי שקלים לאיש שיווק (מעבר להוצאה של בסביבות 10,000 אלף ומעלה לצורכי הדפסה ועלות הגלריה). אתם צריכים שבמקרה דווקא בשבוע שאתם מציגים יעבור אספן אומנות או מבקר חשוב בגלריה שאתם מציגים בא ובדיוק במקרה מתחשק להם לחפש אומן/יוצר חדש ובמקרה אוהבים את העבודות שלכם....ברור לכם שהסיכוי הוא מזערי. גם כמות העוסקים באומנות היא עצומה. כן, חשוב להבין שמבלי ללמוד אומנות אי אפשר לעסוק בזה בכלל ומדובר על השקעה של שנתיים ולפעמים יותר. אם אתם רוצים להתפרנס ממה שאתם אוהבים וזה לא בוער בכם עדיף שתבחרו מקצוע אחר

Fujifilm GFX 50R + 63mm f/2.8 - @f/18 @1/125 @ISO-160


לסיכום

כמו שאתם מבינים לא רק שצריך ידע טכני בתחום אלא גם חשוב מאוד להכיר צלמים אחרים בתחום שאתם מעוניינים לעסוק בו ולא צלמים חובבים אלא אנשי מקצוע על מנת לדעת להיכן לשאוף ואיפה אתם יכולים להיות יחודיים בתחום. אתם חייבים למצוא את הגישה היחודית שלכם. ניסיון רב שנים הוא הכרחי וצריך להבין שאתם לא היחידים וצריך סבלנות והשקעה רבה להגיע למצב של להתפרנס מצילום. התמדה היא שם המשחק כאן. עקשנות להמשיך להילחם גם ברגעי משבר או שנראה שכבר נגמר הכח. לא להפסיק ואפילו לרגע אחד לנסות. עכשיו זה הזמן ללכת ללמוד ולהתעקש להמשיך בכל מחיר. בהצלחה

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8 - @f/5.6 @20” @ISO-100



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.