06 Jul
06Jul

טיפים ליציאת שטח בת יומיים לצילום טבע-מציוד טיולים ועד ציוד צילום

הכתבה הזאת תתמקד בטיפים על הציוד הדרוש ליציאת שטח. אחרי ניסיון של שנים רבות בצילומי שטח של כמה ימים אני מרגיש שאני יכול לתת מספיק עצות: הן עצות לגבי ציוד, מציוד הטיולים ועד חצובות וציוד הצילום הנידרש, והן עצות לגבי התנהלות בצילומי שטח, ואף שכוללים לינת שטח. 


 קיץ

אני אתחיל עם ההתארגנות הדרושה והציוד הדרוש ליציאה בקיץ. בקיץ החם שיש בארץ יש צורך להתארגן קצת אחרת מעונות המעבר, האביב והסתיו. דבר ראשון צריך לקחת בחשבון שבקיץ הטמפרטורות בקלות מגיעות למצבי קיצון, דבר שדורש מכם לדעת האם בכלל הגוף שלכם מסוגל להתמודד עם טמפרטורות קשות. לרוב (אם כי לא תמיד) ספורטאים מנוסים שעוסקים בספורט שנים רבות מורגלים טוב יותר להתמודד עם ימים חמים. אם כי חשוב לבדוק האם אתם עסוקים בספורט בימים חמים ובשעות החמות של היום. לכן אני ממליץ שלא להגיע לשטח בימי שרב או חמסין קשים, ועדיף לצאת בשעות הלילה, ואני אתייחס לזה בהמשך. ליציאה לשטח של יומיים יש צורך להתארגן עם כמות מים הרבה יותר גדולה משלושה ליטר מים ליום (שזה מה שרשום כמעט בכל אתר). אני לוקח בין חמישה לשישה ליטר מים ליום, ודואג לכך שהמסלול יהיה עם נקודות למלא מים לאורך היום או לפחות בסוף כל יום. חשוב לבנות מסלול שיכיל הרבה נקודות צל בהן אפשר לתת לגוף להתקרר. בנוסף לזה שהגוף צריך להתקרר תזכרו שגם המצלמה, ובכלל ציוד הצילום, זקוקים להתקררות. זה מאוד לא בריא לציוד צילום לקבל חום רב לאורך של שעות. אני מסתובב עם תיק שמאפשר, על ידי ציפוי אלומניום מיוחד, לשמור על טמפרטורות נמוכות יותר מהסביבה, ובנוסף לזה, כשאני הולך אני דואג לכך שתיק הצילום יהיה בצד הגוף שמייצר צל, שלא לחמם בשמש יתר על המידה את ציוד הצילום. מידי פעם אני מחפש נקודות צל בהן אני מניח את ציוד הצילום לפחות חצי שעה על מנת שלא לחמם אותו ולשמור עליו קריר כמה שיותר. לפעמים אני מרטיב קלות את התיק מלמעלה על מנת לקרר את התיק צילום לאורך היום.

למשקל יש חשיבות בתנאי חום קשים, ואני משתדל לצאת עם מינימום של ציוד צילום. מקסימום 2 עדשות וגוף אחד. אם אתם יוצאים לטבע אז תבחרו שתי עדשות שאתם יודעים שאתם משתמשים בהן הכי הרבה, ולא סתם לקחת תיק מלא בציוד צילום מיותר. אני הולך עם תיק שניתלה על הצוואר ולא תרמיל גב, מפני שתרמיל גב סופג הרבה חום בגלל חשיפה לשמש וציוד הצילום יהרס. תיק צד קל יותר לשמור עליו קריר יותר.

אני לוקח אוהל יחיד שקירות האוהל הן רשת בלבד, על מנת להוציא חום החוצה כמה שיותר במהלך הלילה. אני לא ישן בלי אוהל בגלל נחשים ועוד יצורים נחמדים שאני לא רוצה שיבקרו אותי בתוך שק השינה במהלך הלילה. תיק גב בלי בגדים נוספים, או כל דבר אחר שלא באמת צריכים וסתם מוסיף משקל מיותר. תביאו איתכם לדרמן של חברה כזאת או אחרת ותיק עזרה ראשונה. זה נדיר שאני משתמש בשנייהם אבל בפעמים שהייתי צריך ממש שמחתי שהם איתי. אם זה היה לסגור חתך שלא יזדהם או לתקן גזיה בלב השטח. אני ממליץ לקנות כדורי אלקטרוליטים בחנויות ספורט. מוסיפים אותם לבקבוק מים של חצי ליטר וזה עושה קסמים בגוף. הגוף ממש מתאורר לחיים תחת חום השמש. אפשר גםלקנות משקה איזוטוני, אבל אני מעדיף את הכדורים מפני שהם לא תופסים מקום וחסרי משקל לחלוטין.

תמנעו מיציאה בימים חמים לשטח זה באמת מסוכן!!! בתמונה: טמפרטורה של 47 מעלות בשעה 10 בבוקר בלבד בנחל צפית בחודש אוגוסט. בצהריים הטמפרטורה הגיע ל 49 פלוס מעלות


כל שעתיים שלוש חלצו את הנעליים ותנו לגרביים להתייבש. זה מונע שלפוחיות ברגליים ומנוחה עוזרת לגוף אפילו אם זה בשמש ואין נקודת צל (כל זמן שהטמפרטורה מתחת ל 42 מעלות מעל 42 מעלות חייבים לעצור במקום מוצל!)


תקימו את האוהל בדקות האחרונות של האור על מנת שהוא לא יתחמם מהשמש ויהיה כמו תנור בפנים לכל אורך הלילה


מנוחה עושים בצל בצהריי היום ולא בשמש. תורידו את התרמיל והציוד. תתנו לגוף מנוחה אמיתית. תעזבו את הכמות קילומטרים שתספיקו. יותר חשוב לעבור את הטיול בשלום.


כל שעתיים שלוש חשוב למצוא נקודת צל לשמור על טמפרטורת הציוד צילום


אם אתם יוצאים למדבר למסלולים עם סולמות תגיעו עם כפפות חורף. הטמפרטורה של אחיזות הברזל יכולות להיות כל כך גבוהות שהן יעשו כוויות בעור! בתמונה הסולומות בנחל תמר בחודש אוגוסט אחרי מטר שתיים עור הידיים נישרף מהטמפרטורה של הברזל! אם במקרה לא זכרתם להביא כפפות חורף אפשר להשתמש בגרביים שלכם


תנו עדיפות ליציאות לילה בימי הקיץ החמים. הלילות תמיד קרים יותר ולכן נח יותר לצאת לשטח מבלי לקבל מכת חום מסוכנת או להתייבש. זכרו שבאזור ים המלח גם במהלך הלילה הטמפרטורות יכולות להגיע לכמעט 40 מעלות, והמחשבה שבלילה יהיה קר יכולה להטעות אותכם. עדיין תדאגו לסחוב כמה שפחות ציוד צילום ותדאגו לקחת יותר משלושה ליטר מים לילה. בלילה הלחות לא יורדת ולפעמים אפילו עולה. קל מאוד להתייבש במהלך הלילה

חמוקי ניצנה בלילה קייצי


חורף

בטיולי כמה ימים בחורף ההתנהלות שונה לחלוטין מבכל עונה אחרת בשנה, משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא קור והשניה היא גשם או שלג. אני אתחיל עם קור. כמו שהציוד שלנו לא אוהב חום רב כך הוא גם לא אוהב קור רב או הפרשי טמפרטורות גדולוים מידי. תדאגו לשמור את הסוללות שלכם ואת המצלמה חמים כל הזמן. תשמרו אותם בתוך תיק הצילום ובטמפרטורה של מתחת לאפס מעלות אני שומר את הסוללות של המצלמה בתוך המעיל קרוב לחום הגוף. עוד דבר חשוב, בטמפרטורה של מתחת לאפס מעלות לא לסגור לחלוטין את תיק הצילום, על מנת שהפרשי הטמפרטורה בין פנים התיק לחוץ התיק לא יהיו גדולים מידי. אחרת, ברגע שתוציאו את המצלמה היא ישר תתמלא בלחות, ואפילו העיינית תתכסה בקרח ולא תוכלו לצלם. כמובן שבטמפרטורות של מתחת לאפס מעלות לא מחליפים עדשות, מפני שפנים הגוף תמיד יותר חם, והפרשי הטמפרטורות עלולים בקלות לייצר אדים על החיישן, ובכך לגמור יום צילומים בשניה אחת. אני תמיד מסתובב עם כיסוי גשם על התיק במקרה של טיולי שלג. חשוב לזכור ששלג שנוגע בתיק בקלות רבה הופך למים שחודרים לתוך תיק הצילום, ורק כיסוי גשם ימנע מתיק הצילום להרטב. בטיולי גשם אני מכניס את תיק הצילום לשק מקצועי ואטום למים לחלוטין ורק בין מכת גשם אחת לשניה אני עוצר לצלם


תיק הצילום פתוח חלקית וכיסוי הגשם עליו כל הזמן


גם כשהציוד בתוך האוהל, התיק נימצא בתוך כיסוי הגשם, מפני שהלחות באוהל גדולה יותר מאשר בקיץ


עבודה עם ככפות היא כמובן מומלצת. אני משתמש במגוון של כפפות בהתאם לצורך. מכפפות ליינר דקות ועד כפפות עבות יותר. מה שחשוב כשבוחרים כפפות לצילום זה להגיע עם המצלמה לחנות, ולוודא מי מבין הדגמים השונים הכי מתאים לצילום עם המצלמה, בהתחשב כמובן בעובי הכפפות שלפעמים הכרחי כאשר עובדים בטמפרטורות של מתחת למינוס עשר מעלות ומטה (כתבה על כפפות לצילום שאני עובד איתם). בכל הקשור לביגוד חם לחורף, אני לא חוסך בביגוד בגלל משקל. אומנם עם השנים אני כבר יודע איזה בגד כדאי לקחת ומה נכון ומה לא. אבל תזכרו שבזמן שאתם תרעדו מקור אתם לא תגידו לעצמכם כמה טוב שהורדתי משקל מהתרמיל הגב.

בחורף תדאגו לקחת אתכם יותר אוכל ואוכל עשיר בקלוריות, על מנת לשמור על חום גוף. זה לא זמן לדיאטה ולא לחיסכון בקלוריות. קלוריות זה חם ודיאטה זה לרעוד מקור. פשוט כך!

***לשאלות ועצות בנושא אני כאן

חצובה כבדה ויציבה היא הדבר הנכון ביותר לצילום בחורף או ברוחות חזקות. משקל נמוך יכול לגרום לתמונות להיות לא חדות


Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8 


 Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8 


 Nikon D610 + Nikkor 14-24mm f/2.8



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.