22 Oct
22Oct

 

האם יש מקום לאומנות ברשתות החברתיות והאם חוכמת ההמונים אכן נכונה?

חוכמת ההמונים? אתם רציניים? אתם באמת חושבים שיש דבר כזה? לרוב זה מה שאני אומר לתלמידים שלי ואני עומד מאחורי זה. אבל אולי הגיע הזמן שאני אסביר למה אני אומר את זה.

Nikon D610. Nikkor 20mm f/1.8G


ובכן הסיבה שאני אומר, שאין דבר כזה חוכמת ההמונים, היא לא בהכרח שאין דבר כזה. אלא יותר שההמון לא תמיד צודק. בטח שיצא לכולכם לראות מידי פעם בפייסבוק תמונות שמקבלות הרבה לייקים על אף שזה לא נראה שיש כל סיבה לכך. בין אם זה בגלל שהתמונה נראית בדיוק כמו מאות תמונות אחרות ובין אם שהתמונה באמת לא צולמה טוב. היא יכולה להיות חסרת צבע או חסרת עיניין. צרובה או שחורה מידי. מטושטשת. לפעמים ממש לא ברור למה היא בכלל הועלתה לפייסבוק.

אז איך יכול להיות שהיא קבלה כל כך הרבה לייקים? ומה זה אומר על חוכמת ההמונים? אז האמת שזה אומר שאין באמת דבר נכון כמו "חוכמת ההמונים" בכל הקשור לתמונות ברשתות החברתיות. ולמה זה? בגלל שההמון קודם כל אוהב תמונות יפות וחמודות. אם זה גור של חתול ובמקרה של צילומי טבע. אין דבר שמוסגל לנצח שקיעה יפה או חשיפה ממושכת של מפל מים ביער קסום. מפני שזה מה שרוב הציבור אוהב. אבל זה לא אומר שזה מה שהופך את התמונה באמת לטובה. זה לא יותר מאשר מה שההמון אוהב.

Fujifilm GFX 50S. GF23mm f/4


וזו בדיוק ההגדרה, או מה שעומד מאחורי הגדרת חוכמת ההמונים. ודרך אגב למי מכם שרוצה עוד יותר לייקים. אז דוגמנית חצי ערומה עם שיער בלונדיני תמיד מנצח הכל. אבל תמונות שנראות קצת אחרת או יצירתיות יקבלו תמיד פחות לייקים. ולמה זה? בגלל שזה לא עומד בקריטריונים הנדרשים ל"חוכמת ההמונים" אז להבא אם אתם רוצים לקבל לייקים. תדאגו לצלם את הדברים הנכונים. אבל אם לייקים לא באמת חשובים לכם אז תלכו ותצלמו את מה שבאמת חשוב לכם ומה שאתם באמת אוהבים ובמקרה הגרוע לא תקבלו לייקים. אבל לפחות תוכלו להנות ממה שאתם עושים ללא חשש.

Fujifilm X-T2. Fujinon 16mm f/1.4


Fujifilm GFX 50S. GF23mm f/4


האם יש מקום למשהו אחר או לאומנות ברשתות החברתיות?

בשביל לענות על זה אולי כדאי שאני אתחיל בלענות לשאלה מה זה אומנות? התשובה היא לא פשוטה ואין שחור ולבן בתשובה לשאלה זאת. אני לא אכנס לתשובה כאן במקום זה אני אשלח אתכם לכמה כתבות בנושא:

האם יש קשר בין הפרעות אישיות לאומנות?

צילום- המדיה החדשה. אומנות. איפה להתחיל? חלק 3

לצערי הרב על מנת להבין אומנות או עבודות אומנות יש צורך ללמוד אומנות. אני חושב שזה פספוס גדול מאוד של עולם האומנות והאומנים בכללותם. זה שהם לא מצליחים לייצר "אומנות נגישה" לציבור הרחב. אבל זה המצב הקיים ובדיוק מהסיבה הזאת אני חושב שאין מקום לאומנות ברשתות החברתיות. או אולי נכון יהיה יותר להגיד כי כאן "חוכמת ההמונים" נופלת ולא עובדת. אם לייקים זה מה שחשוב לכם. אומנות היא לא הדבר שאתם צריכים לפרסם. ברמה מסויימת אני יכול להעיד על עצמי (ואולי זה לא תמיד נכון) אבל כאשר אני לא מקבל הרבה לייקים אני יודע שעשיתי משהו נכון ואולי מוצלח או שונה מהרגיל

Fujifilm X-T2. Fujinon 35mm f/1.4

Fujifilm X-T2. Fujinon 35mm f/1.4

Fujifilm X-T2. Fujinon 35mm f/1.4


שלושת העבודות האלה שאולי לא נראות נעימות לצפיה הם חלק מתוך סידרה גדולה יותר (בקשור הזה: דנטה). סידרה שהוצגה בסוהו בניו יורק ושבוע האופנה בניו יורק (גם אותי הפתיעה שזה הגיע דוקא לשבוע האופנה בארה"ב.) אבל אני יכול להגיד לכם שלייקים לא קיבלתי על העבודות האלא ברשתות החברתיות. למעשה קיבלתי תלונות על "עבודות שלא הולמות את חוקי הרשת החברתית" כמו שנאמר לי על ידי פייסבוק אחרי תלונה אנונימית על התמונות האלה.

Fujifilm X-T2. Fujinon 35mm f/1.4


Fujifilm X-T2. Fujinon 16mm f/1.4


Fujifilm X-T2. Fujinon 16mm f/1.4

גם סידרת תמונות נוף אלה שקיבלו כמות נמוכה במיוחד של לייקים הוצגה במיאמי בגלריה גדולה ובמקום נוסף לקהל האמריקאי ולא כאן בארץ. ואיך לא. הרי הם לא בדיוק צילומי "נוף יפה" אם אתם שואלים אותי אז לאומנות אין מקום ברשתות החברתיות. כמה שזה אולי חבל שזה המצב. נראה שהמקום הנכון לאומנות היא גלריות ומוזיאונים. הבעיה עם זה היא שאין הרבה אנשים שהולכים לגלריות ומוזיאונים לראות אומנות מרצונם בזמנם הפנוי אלא אם כן הם מוזמנים במיוחד.

לסיכום

אני אצרף כמה דברים שבגדול נכון להציג בכמה רשתות חברתיות (כמובן שכמות חברים גדולה משפיעה על כמות הלייקים ברשתות החברתיות) שתדעו מה להציג ומה לא בהתאם למה שאוהבים לראות שם

Facebook

תמונות "נוף יפה", ערום/ערום חלקי בצבע או שחור לבן, צילומי רחוב (שחור לבן-עדיף או צבע), צילומי כוכבים.

Instagram

תמונות "נוף יפה", צילומי עירום/עירום חלקי (עדיפות לשחור לבן), צילומי רחוב (עדיפות לשחור לבן), צילומים שלכם מאושרים בטבע- ברשת זו אין מקום לדברים לאנשים לא מאושרים

Twitter

יש מקום להכל

500PX

צילומי נוף סופר יפים/מושלמים, צילומי כוכבים, צילומי עירום/חצי עירום דרמתיות עם עדיפות לשחור לבן

flicker

יש מקום למגוון רחב מאוד של צילומים. כולל צילומי אומנות. אך יש צורך להעלות את התמונות לפי הנושא שלהם לקבוצה הנכונה. תמונות עירום יש צורך להעלות ברגישות וזהירות אחרת הם נמחקות אוטומטית מהאתר

ViewBug

תמונות "נוף יפה", תמונות עירום/חצי עירום עם עדיפות לשחור לבן, צילומי רחוב עם עדיפות לשחור לבן

ולקינוח צירפתי תמונות נוף...

Fujifilm X-T2. Fujinon 16mm f/1.4


Nikon D60. Nikkor 20mm f/2.8IA


Nikon D800E. Nikkor 20mm f/1.8G



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.